ترسیم برنامه درسی تربیت معنوی اسلامی: با بهره گیری از مراحل بهبود برنامه درسی گلثورن |
کد مقاله : 1005-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
زینب پیروی نژاد * استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان. |
چکیده مقاله |
این پژوهش با هدف ترسیم برنامه درسی تربیت معنوی اسلامی و با بهرهگیری از مراحل بهبود برنامه درسی گلثورن (2009) انجام گرفت. باتوجه به مطالعه و بررسیهای صورت گرفته در این حوزه، در ابتدا مفهوم تربیت، معنویت و شاخصهای تربیت معنوی ذکر گردید و پس از آن، آسیبها و راهکارهای موجود تربیت معنوی در مدارس امروز کشور مورد مداقه قرار گرفت. در نهایت مبتنی بر روش مطالعه کتابخانهای، برنامه درسی تربیت معنوی اسلامی در نه گام مشتمل بر تعیین پارامترهای پروژه، جهت دهی برای تسلط، ترسیم برنامه درسی مطلوب، مرور و بازتعریف نقشه، تولید مواد آموزشی، پیشنهاد اختصاص زمان، طراحی آزمون، انتخاب مواد آموزشی و آموزش و توسعه کارکنان تدوین شد. نتایج این پژوهش میتواند علاوه بر توسعه دانش نظری موجود، به دست اندکاران برنامه ریزی برنامه درسی در سطوح مختلف و متخصصان تدوین کتب درسی کمک نماید تا از جدیدترین نتایج مطالعاتی برای بهبود فرایند برنامهریزی خویش استفاده نمایند. |
کلیدواژه ها |
تربیت، معنویت، تربیت معنوی، برنامه درسی، گلثورن. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |