ترسیم برنامه درسی تربیت معنوی اسلامی: با بهره گیری از مراحل بهبود برنامه درسی گلثورن
کد مقاله : 1005-NCEA2-FULL
نویسندگان
زینب پیروی نژاد *
استادیار گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان.
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف ترسیم برنامه درسی تربیت معنوی اسلامی و با بهره‏گیری از مراحل بهبود برنامه درسی گلثورن (2009) انجام گرفت. باتوجه به مطالعه و بررسی‏های صورت گرفته در این حوزه، در ابتدا مفهوم تربیت، معنویت و شاخص‏های تربیت معنوی ذکر گردید و پس از آن، آسیب‏ها و راهکارهای موجود تربیت معنوی در مدارس امروز کشور مورد مداقه قرار گرفت. در نهایت مبتنی بر روش مطالعه کتابخانه‏ای، برنامه درسی تربیت معنوی اسلامی در نه گام مشتمل بر تعیین پارامترهای پروژه، جهت دهی برای تسلط، ترسیم برنامه درسی مطلوب، مرور و بازتعریف نقشه، تولید مواد آموزشی، پیشنهاد اختصاص زمان، طراحی آزمون، انتخاب مواد آموزشی و آموزش و توسعه کارکنان تدوین شد. نتایج این پژوهش می‏تواند علاوه بر توسعه دانش نظری موجود، به دست اندکاران برنامه ریزی برنامه درسی در سطوح مختلف و متخصصان تدوین کتب درسی کمک نماید تا از جدیدترین نتایج مطالعاتی برای بهبود فرایند برنامه‏ریزی خویش استفاده نمایند.
کلیدواژه ها
تربیت، معنویت، تربیت معنوی، برنامه درسی، گلثورن.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی