بررسی رابطه سطوح راهبردهای دفاعی دانشجو معلمان با میزان سازگاری اجتماعی آنان در زندگی گروهی |
کد مقاله : 1008-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
آیت اله کریمی باغملک * استادیار کروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
هدف از انجام ین تحقیق بررسی رابطه سطوح راهبردهای دفاعی با میزان سازگاری اجتماعی در زندگی گروهی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و نمونه پژوهش شامل 220 دانشجومعلم بود که به صورت تصادفی منظم انتخاب شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش نشان داد که بین ابعاد سازگارشدن فرد در جامعه و سطوح راهبردهای دفاعی دانشجومعلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، از بین خرده مقیاسهای راهبردهای دفاعی نیز، خرده مقیاسهای انکار، فرافکنی، دلیل تراشی وپرخاشگری رابطه مثبت و معناداری با سازگاری فردی و اجتماعی دانشجومعلمان داشته و راهبردهای دفاعی به صورت کلی قادر است واریانس سازگاری فردی و اجتماعی آنان را پیشبینی کند. بر این اساس آموزش راهبردهای دفاعی می تواند زمینه افزایش سازگاری فرد در جامعه را فراهم نموده و گام مهمی در ارتقای سطح بهداشت روانی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باشد. |
کلیدواژه ها |
ابعاد سازگاری، راهبردهای دفاعی، دانشجومعلمان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |