بررسی رابطه سطوح راهبردهای دفاعی دانشجو معلمان با میزان سازگاری اجتماعی آنان در زندگی گروهی
کد مقاله : 1008-NCEA2-FULL
نویسندگان
آیت اله کریمی باغملک *
استادیار کروه علوم تربیتی. دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف از انجام ین تحقیق بررسی رابطه سطوح راهبردهای دفاعی با میزان سازگاری اجتماعی در زندگی گروهی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان استان خوزستان بود. روش تحقیق از نوع توصیفی- همبستگی و نمونه پژوهش شامل 220 دانشجومعلم بود که به صورت تصادفی منظم انتخاب شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss و روش های آمار توصیفی و استنباطی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل فرضیه های پژوهش نشان داد که بین ابعاد سازگارشدن فرد در جامعه و سطوح راهبردهای دفاعی دانشجومعلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، از بین خرده مقیاسهای راهبردهای دفاعی نیز، خرده مقیاس‌های انکار، فرافکنی، دلیل تراشی وپرخاشگری رابطه مثبت و معناداری با سازگاری فردی و اجتماعی دانشجومعلمان داشته و راهبردهای دفاعی به صورت کلی قادر است واریانس سازگاری فردی و اجتماعی آنان را پیش‌بینی کند. بر این اساس آموزش راهبردهای دفاعی می تواند زمینه افزایش سازگاری فرد در جامعه را فراهم نموده و گام مهمی در ارتقای سطح بهداشت روانی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان باشد.
کلیدواژه ها
ابعاد سازگاری، راهبردهای دفاعی، دانشجومعلمان.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر