شناسایی عوامل موثر بر بلوغ زودرس دانش آموزان ابتدایی |
کد مقاله : 1013-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
حسن احمدی *، حافظ تره باری گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل موثر بر بلوغ زودرس دانشآموزان ابتدایی بود که به روش پژوهش کیفی پدیدارشناسی انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش حاضر را گروهی از معلمان ابتدایی شهر اردبیل تشکیل دادند که از طریق روش نمونهگیری هدفمند 11 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بازبینیِ خودِ اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین شد. همچنین بهمنظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجامشده، از روشهای پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار MAXQDA 2020 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که که عوامل موثر بر بلوغ زودرس شامل عوامل محیطی (نمایش فیلم، ظروف پلاستیکی، مواد شیمایی، ورزش، سایت های علمی، همسالان، فرهنگ و خانواده) عوامل تغذیهای (چربی بیش از حد، تغییرات هورمونی مربوط به تغذیه ، خوردن تنقلات و خوراکیهای سوپرمارکتی، عادات بد تغذیهای، رژیم غذایی نا مناسب، استفاده از غذاهای فست فونی، سوء تغذیه، عادت به مصرف خوراکیهایی که تراکم کالری بالا اما ارزشی تغذیهای پایینی دارند، اضافه وزن) میباشد. |
کلیدواژه ها |
کلید واژه: آموزش و پرورش، بلوغ زودرس، دانش آموزان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |