دانش تاریخ و نقش تربیتی آن در دروس دانشگاهیِ دانشگاهِ فرهنگیان |
کد مقاله : 1015-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
رضا معینی رودبالی *1، حسن جوادی نیا2، عباس عبدلی سجزی3 1استادیار گروه آموزشِ تاریخِ دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2استادیار گروه آموزشِ تاریخ دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 3استادیار، گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
دانشگاه فرهنگیان به عنوان مهمترین دانشگاه آموزشی در بین دانشگاههای کشور نقش مهمی در تربیت دانشجو معلمان بر عهده دارد؛ زیرا آنان به عنوان معلمان آینده کشور می بایست در مدارس در تربیت و تعالی دانش آموزان ایفای نقش نمایند. در این راستا نحوه آموزش دروس تربیتی به فراخور رشته های آنان بسیار حائز اهمیت است. یکی از دروس مهم در اکثر رشته های این دانشگاه چه به صورت عمومی و چه به صورت تخصصی، دانش تاریخ می باشد. بنابراین مقاله حاضر که با روش توصیفی- تحلیلی سامان یافته به دنبال یافتن پاسخی برای این پرسش می باشد که دانش تاریخ با چه رویکردِ تربیتی می تواند در آموزش بهینه دانشجو معلمان تأثرگذار باشد؟ یافته ها حکایت از آن دارد که بهره گیری از اساتید متخصص و متعهد تاریخ در گرایشهای مختلف تاریخی و نقش سازنده آنان در انتقال دانش تاریخ و همچنین بهره گیری از شیوه های نوین تدریس چون استفاده از کلیپهای آموزشی دانش تاریخ در موضوعات تربیتی در جهان اسلام و جهان غرب و سرانجام علاقه مند نمودن آنان به دانش تاریخ با عمق و بُن جان می تواند در مباحث تربیت دینی و آموزشی مفید فایده باشد. |
کلیدواژه ها |
دانش تاریخ، علوم انسانی،علوم تربیتی،دانشگاه فرهنگیان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |