مقایسه تاب آوری،انگیزش تحصیلی و سبک های حل مساله در نوجوانان تک والد و دو والد شهر زنجان |
کد مقاله : 1016-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
محمدسعید احمدی1، حسن جعفری *2، مهتاب احمدپناه2 1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان 2دانشجو |
چکیده مقاله |
خانواده نخستین محیط اجتماعی است که کودک را تحت سرپرستی خودقرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاب آوری،انگیزش تحصیلی و سبک های حل مساله در نوجوانان تک والدودو والدشهرزنجان انجام گردید. روش پژوهش علی_مقایسه ای و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر زنجان که تعداد آنها ۱۲۵۳۶ در دوجنس دختران (۵۳۴۱) و پسران (۷۱۹۵) بودند. حجم نمونه با جدول مورگان۳۷۸ نفر تعیین شد ولی به علت محدودیت دانش آموزان تک والد از هر گروه ۱۰۰ نفر انتخاب و به صورت هدفمند در تک والدها و تصادفی ساده دردو والدهاانجام شد.گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه های تاب آوری کونورودیویدسون (۲۰۰۳) سبکهای حل مساله کسیدی و لانگ(۱۹۹۶) وانگیزش تحصیلی هارتر (۱۹۸۱) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS در دوسطح توصیفی و استنباطی انجام و یافته ها نشان داد که؛در همه مؤلفه های تاب آوری (بجر تأثیر معنوی)ومتغیر کل، میانگین مربوط به نوجوانان تک والد در سطح (0/01) معنی داری بالاتر از نوجوانان دو والد است. میانگین انگیزش تحصیلی مربوط به نوجوانان تک والددرسطح(0/05) معنی داری بالاترازنوجوانان دووالد است و درمتغیرسبکهای حل مسئله سبکهای مهارگری، خلاقیت و گرایش درسطح (0/01) معنی داری میانگین مربوط به نوجوانان تک والد بالاتر است ولی در سبکهای اعتماد درماندگی و اجتناب میانگین مربوط به نوجوانان دو والد بالاتر است.نتیجه اینکه نوجوانان تک والد به علت قرار گرفتن در شرایط دشوار زندگی از میزان تاب آوری زیادی برخوردار بوده و برای جبران برخی ازنداشته های خودازمیزان انگیزش تحصیلی و مهارتهای حل مسئله بیشتری برخوردارند. |
کلیدواژه ها |
نوجوانان تک والد و دو والد، تاب آوری، انگیزش تحصیلی، سبکهای حل مسأله |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |