مقایسه تاب آوری،انگیزش تحصیلی و سبک های حل مساله در نوجوانان تک والد و دو والد شهر زنجان
کد مقاله : 1016-NCEA2-FULL
نویسندگان
محمدسعید احمدی1، حسن جعفری *2، مهتاب احمدپناه2
1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان زنجان
2دانشجو
چکیده مقاله
خانواده نخستین محیط اجتماعی است که کودک را تحت سرپرستی خودقرار می دهد. پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاب آوری،انگیزش تحصیلی و سبک های حل مساله در نوجوانان تک والدودو والدشهرزنجان انجام گردید. روش پژوهش علی_مقایسه ای و جامعه آماری آن شامل کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهر زنجان که تعداد آنها ۱۲۵۳۶ در دوجنس دختران (۵۳۴۱) و پسران (۷۱۹۵) بودند. حجم نمونه با جدول مورگان۳۷۸ نفر تعیین شد ولی به علت محدودیت دانش آموزان تک والد از هر گروه ۱۰۰ نفر انتخاب و به صورت هدفمند در تک والدها و تصادفی ساده دردو والدهاانجام شد.گردآوری داده ها به وسیله پرسشنامه های تاب آوری کونورودیویدسون (۲۰۰۳) سبکهای حل مساله کسیدی و لانگ(۱۹۹۶) وانگیزش تحصیلی هارتر (۱۹۸۱) صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار آماری SPSS در دوسطح توصیفی و استنباطی انجام و یافته ها نشان داد که؛در همه مؤلفه های تاب آوری (بجر تأثیر معنوی)ومتغیر کل، میانگین مربوط به نوجوانان تک والد در سطح (0/01) معنی داری بالاتر از نوجوانان دو والد است.
میانگین انگیزش تحصیلی مربوط به نوجوانان تک والددرسطح(0/05) معنی داری بالاترازنوجوانان دووالد است و درمتغیرسبکهای حل مسئله سبکهای مهارگری، خلاقیت و گرایش درسطح (0/01) معنی داری میانگین مربوط به نوجوانان تک والد بالاتر است ولی در سبکهای اعتماد درماندگی و اجتناب میانگین مربوط به نوجوانان دو والد بالاتر است.نتیجه اینکه نوجوانان تک والد به علت قرار گرفتن در شرایط دشوار زندگی از میزان تاب آوری زیادی برخوردار بوده و برای جبران برخی ازنداشته های خودازمیزان انگیزش تحصیلی و مهارتهای حل مسئله بیشتری برخوردارند.
کلیدواژه ها
نوجوانان تک والد و دو والد، تاب آوری، انگیزش تحصیلی، سبکهای حل مسأله
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر