رابطه بین هوش هیجانی و مهارتهای ارتباطی با عملکرد شغلی معلمان شهرستان بابل
کد مقاله : 1019-NCEA2-FULL
نویسندگان
عسکری اصغری گنجی *
گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشکده شهید رجایی بابل، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده مقاله
هدف پ‍ژوهش حاضر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی با عملکرد‌‌شغلی معلمان متوسطه اول و دوم شهرستان بابل به حجم 1700 نفرمی‌باشندکه نمونه آماری شامل 385 نفر است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. طرح تحقیق از نوع همبستگی بود . برای اندازه گیری از پرسشنامه هوش هیجانی برادبری و گریوز، مهارتهای ارتباطی جی بارتون و عملکرد شغلی بیرن و همکاران استفاده شد. درارزیابی فرضیه ها از آزمون معنی‌داری ضریب همبستگی و تحلیل رگرسیون و آزمونt استفاده شد . تحلیل داده ها نشان داد که هوش هیجانی و مهارت های ارتباطی با عملکرد‌‌شغلی در سطح یک درصد‌ ( p<0/01) رابطه‌مستقیم معنی‌دار دارند. همچنین در ابعاد هوش هیجانی خوداگاهی، خود مدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط باعملکرد شغلی رابطۀ مستقیم معناداری در سطح یک درصد (p<0/05) وجود دارد. از سوی دیگر همه ابعاد مهارتهای ارتباطی شنیدن، بازخورد و کلامی با عملکرد شغلی رابطۀ مستقیم معناداری در سطح پنج درصد (p<0/05) دارد.
کلیدواژه ها
هوش هیجانی، مهارتهای ارتباطی، عملکرد شغلی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر