تحلیل فارسی پایه سوم ابتدایی با توجه به مفهوم هویت ملی-دینی، ضریب درگیری وسطح خوانایی
کد مقاله : 1020-NCEA2-FULL
نویسندگان
فاطمه کرملایی1، سعید رومانی *2، نگین معتمدی3، زهرا سیف نژاد4
1دانشجو
2استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی اموزش ابتدایی
4دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر تحلیل کتاب فارسی پایه سوم بر اساس مفهوم هویت ملی-دینی و ضریب درگیری ویلیام رومی وسطح خوانایی گانینگ بود. روش تحقیق کیفی و از نوع تحلیل محتوا، جامعه مورد مطالعه کتاب فارسی خوانداری پایه سوم ابتدایی که کل کتاب به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفت.واحد مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل متن،تصاویر و پرسش ها بود که برای عناصر هویت ملی،دینی نیز کل کتاب مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از فرمول خی دو مورد بررسی قرار گرفت.نتایج به این شکل بود که متن کتاب با ضریب درگیری ۰۳/ و تصاویر با ضریب ۱۲/ غیر فعال می باشند و سوالات با ضریب درگیری ۱فعال می باشند و همچنین کتاب برای دانش آموزان پایه سوم مناسب نیست و متناسب با سطح سنی و درک آنها نیست اما مصادیق مفهوم هویت ملی - دینی به صورت مساوی و مورد انتظار در سطح کتاب به کار برده شده است.
کلیدواژه ها
گانینگ،ویلیام رومی،هویت ملی-دینی،کتاب فارسی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر