تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمانی دوره ابتدایی براساس مفهوم تربیت دینی و ضریب درگیری و سطح خوانایی |
کد مقاله : 1021-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
مبینا گرگاب سپهوندی1، سعید رومانی *2 1دانشگاه فرهنگیان 2استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران |
چکیده مقاله |
چکیده هدف از انجام این مقاله تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان دوم ، سوم و چهارم ابتدایی بر اساس مفهوم تربیت دینی ، سطح خوانایی مک لافلین و ضریب درگیری ویلیام رومی می باشد که از روش تحلیل مفهومی ، مک لافلین و ویلیام رومی استفاده شده است. جامعه آماری و نمونه مورد مطالعه در این پژوهش ، کل کتابهای درسی هدیه های آسمان پایه دوم ، سوم و چهارم ابتدایی با توجه به متن کتاب و تصاویر و پرسش ها بود. نتایج به دست آمده در روش تحلیل محتوا براساس مفهوم تربیت دینی نشان داد که مفهوم مثل روزه بیشتر از سایر مفاهیم استفاده شده است در حالی که مفهومی مثل راست گویی به میزان کمتری نسبت به بقیه مفاهیم استفاده شده است. در روش ویلیام رومی مشاهده شده است که تصاویر و سوالات فعال می باشند و دانش آموز را به خوبی درگیر می نماید در حالی که متن کتاب غیر فعال و غیر پویاست. با توجه به بررسی سطح خوانایی کتابهای هدیه اسمانی منطبق با سطح خوانایی سنی دانش اموزان نبودند بنابراین پیشنهاد می شود در تهیه و تنظیم متن کتاب درسی سعی شود به گونه ای تنظیم شود که بتواند دانش آموزان را فعال نگه دارد ومنطبق با سطح خوانداری سنی دانش اموزان باشد و تمام سطوح تربیت دینی رعایت شود. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی : تحلیل محتوا ، هدیه های آسمان، ویلیام رومی، مک لافلین، تربیت دینی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |