کاربرد فن آوری های نوین در نظام تعلیم و تربیت و مشاوره
کد مقاله : 1022-NCEA2-FULL
نویسندگان
مهناز خیاط *
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا
چکیده مقاله
فناوری به عنوان یک رویکرد نوین، در نقش مکمل نظام آموزشی، بهبود کیفیت تدریس، تنوع بخشیدن به شیوه های تدریس، فراهم ساختن آموزش مستمر و خودکار، کوتاه نمودن زمان آموزش، کوتاه کردن دوره تحصیل، توجه به استعدادهای فردی، انفرادی کردن آموزش و مقابله با مشکلات آموزش جمعی عمل می کند. محیط آموزشی با سرعتی فزاینده با جهانی شدن، ورود به جامعه اطلاعاتی و گسترش شبکه ها و رسانه های ارتباط جمعی جهانی که نوعی تغییر و تحول محسوب می شود روبرو می باشد. شیوه های نوین ارتباطی به عنوان بخشی از فرایند آموزش و یادگیری در نظر گرفته شود به طوری که آشنایی با رایانه و شبکه جهانی اینترنت و یا شبکه های مجازی بر تعامل انسان ها و کیفیت زندگی آنان اثر می گذارد. این فن آوری ابزار خلق و انتقال دانایی و تصویرگر اجتماع آرمانی برخوردار از دانش یعنی جامعه دانایی محور بر شمرده می شود. در عصر کنونی استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات باید جای خود را در نظام تعلیم و تربیت پیدا نماید و به عنوان یک اصل مهم، در برنامه ریزی آموزشی گنجانده شود. شیوه تعلیم و تربیت، در مدرسه ای که مبتنی بر فناوری اطلاعات است، تغییر می یابد و معلم به عنوان آموزش دهنده و دانش آموزان به عنوان یادگیرنده های صرف نخواهند بود؛ بلکه محتوای آموزشی به گونه ای طراحی و تدوین می شود که هر فرد با توجه به توانمندی هایی که دارد، بتواند از محتوای آموزشی بهره مند شود.
کلیدواژه ها
آموزش، تربیت، تعامل، دانش، مشاوره.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی