شناسایی چالش های آموزش کار تیمی به دانش آموزان ابتدایی |
کد مقاله : 1023-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
حسن احمدی * گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر شناسایی چالشهای آموزش کار تیمی به دانشآموزان ابتدایی بود که به روش پژوهش کیفی پدیدارشناسی انجام شدهاست. جامعه آماری پژوهش حاضر را گروهی از معلمان تشکیل دادند که از طریق روش نمونهگیری هدفمند 11 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. روایی یافتههای پژوهش با استفاده از روشهای بازبینیِ خودِ اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش تضمین شد. همچنین بهمنظور سنجش پایایی کدگذاریهای انجامشده، از روشهای پایایی باز آزمون و توافق درون موضوعی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از نرم افزار MAXQDA 2020 استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که چالشهای آموزش کار تیمی شامل چالشهای آگاهی دانشآموزان، فرهنگ کار تیمی، بی توجهی به علایق دانشآموزان، سواد کار تیمی معلم، خانوادگی، روانشناختی و زیستی می-باشد و راهکارها شامل رعایت اصول گروهبندی و طراحی فعالیتهای گروهی میباشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که مربیان باید بر مهارتهای کار تیمی و تعامل با همسالان را به عنوان مهارتهایی که ارزش توسعه دارند، تأکید کنند و تمرکز بر استراتژیهای بازخورد درون گروهی را افزایش دهند. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژه:کار تیمی، تعامل با همسالان، دانشآموز ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |