روش آموزش موثر گزاره های تربیت دینی در دانش آموزان مقطع ابتدائی
کد مقاله : 1031-NCEA2-FULL
نویسندگان
مهدی محمدزاده بنی طرفی *
گروه آموزش معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان تهران ایران
چکیده مقاله
هدف ازنگارش این مقاله ارائه راهکارهایی برای آموزش بهتر گزاره های تربیت دینی برای دانش آموزان مقطع ابتدائی است. یکی از مهم‌ترین دغدغه های نظام تعلیم و تربیت چگونگی تولید و آموزش محتوای آموزشی تربیت دینی به دانش آموزان مقطع ابتدایی است. از سوئی ، دوران ابتدایی مهم ترین مرحله در شکل گیری شخصیت دانش آموزان و ازحساس ترین مقاطع سنی آموزشی آنان است. بنا بر نظر متخصصان امر، مقطع ابتدائی بهترین زمان برای ارتباط دانش آموزان با مفاهیم تربیتی است. بنابراین، اهمیت آموزش در مقطع ابتدایی و نیز شکل گیری شخصیت تربیتی در مرحله کودکی و تلاقی این دو، حاکی از تاثیر فوق العاده ی آن در زندگی فردی انسانی شخص و بالتبع زندگی اجتماعی اوست لذا ضروری است که روش های آموزش گزاره های تربیتی به دانش آموزان مقطع ابتدائی مورد بررسی و مداقه قرار گیرد تا به این مهم دست یافت . روش تحقیق در این مطالعه، روش ترکیبی (کیفی- کمی) و جامعه نمونه شامل تمام اسناد بالادستی و متخصصان در زمینه تربیت در مقطع ابتدایی می‌باشد. روش نمونه‌گیری در این تحقیق، هدف‌مند بوده و انتخاب افراد نمونه تا حد اشباع نظری ادامه یافته است. در روش گرد‌آوری داده‌ها هم، متناسب با پرسش‌های پژوهشی، از ابزارهای متنوع و مختلفی استفاده شده است. از نتایج این تحقیق در خصوص روش های آموزش گزاره های تربیت دینی می توان به موارد : 1- آموزش بوسیله مثال آوری2- آموزش بوسیله فعالیت های فرهنگی و هنری 3- آموزش بوسیله روش قصّه گویی 4. آموزش بوسیله روش نمایش اشاره نمود.
کلیدواژه ها
روش ، آموزش موثر، گزاره های تربیت دینی ، مقطع ابتدائی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر