تأثیر بازی های رایانه ای بر یادگیری ریاضی دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر پایة اول ابتدایی |
کد مقاله : 1036-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
معصومه عامری *1، ناهید صفایی قمی2 1دانشگاه فرهنگیان 2آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای رایانهای (آموزشی) بر یادگیری کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر در کلاس اول بود. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعهی آماری، دانش آموزان دختر سال اول دبستان استثنایی (19دی) از منطقه یک آموزش و پرورش شهرستان قم در نظر گرفته شد. از نمونهی در دسترس تصادفی به روش همتا سازی تصادفی دو گروه بیست نفره از دانش آموزان انتخاب شدند. برای سنجش یادگیری، از آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته استفاده شد. به منظور تحلیل داده ها از آمار توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، درصد فراوانی و انحراف معیار) و در بخش استنباطی، آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که بین بازیهای رایانهای آموزشی نسبت به روش سنتی بر یادگیری فراگیران تفاوت معنا داری وجود دارد. با بازی مفاهیم انتزاعی برای دانش آموزان کم توان ذهنی لذت بخشتر شد، درک مفاهیم ریاضی و به خاطر سپردن آن برای کودکان معمولی نیز دشوار است. حال آنکه با بازیهای رایانهای آموزشی این دشواری را برای کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر کمی آسان کردهایم. |
کلیدواژه ها |
بازیهای آموزشی رایانهای، کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر، یادگیری ریاضی . |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |