رویکردهای نوین مداخله در امور تربیتی و مشاوره مدرسه
کد مقاله : 1039-NCEA2-FULL
نویسندگان
نرگس پورطالب *
هیئت علمی و معاون آموزشی پردیس فاطمه الزهرا (س)
چکیده مقاله
تحول جوامع انسانی از حالتی ساده و ابتدایی به وضعی پیچیده مشکلاتی را برای انسان مخصوصا کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان اصلی آموزش و پرورش به وجود آورده است که پیشگیری و حل آنها لزوم بهره گیری از راهنمایی و مشاوره را در بستر مدرسه ضرورت می بخشد. هرقدر جامعه گسترده‌تر و روابط افراد پیچیده تر باشد، نیاز به ارائه خدمات تربیتی و راهنمایی بیشتر احساس می شود. در این مقاله که از نوع مقاله های مروری است، به تشریح رویکردهای مداخله ای مختلف در حوزه امور تربیتی و مشاوره و از جمله ذهن‌آگاهی، درمان تلفیقی اضطراب، برنامه والدین سالهای باورنکردنی پرداخته شده است تا مشاوران و مربیان امور تربیتی در سیستم آموزش و پرورش با این رویکردها آشنایی اجمالی داشته باشند. با عنایت به این که مداخلات مختلف در این رویکردها با فرایندهای پیشگیری بیشتر سازگار است، اطلاع مربیان امور تربیتی و مشاوران مدارس از آن‌ها نقش تعیین کننده ای در انجام بهتر مسئولیت هایشان خواهد داشت، چرا که اغلب تکنیک هایی که در ذیل این درمان ها به آن ها پرداخته می‌شود، مهارت هایی برای تمام عمر هستند که به واکسینه کردن افراد در برابر فشارهای روانی کمک می کنند.
کلیدواژه ها
مشاوره، ذهن آگاهی، درمان تلفیقی اضطراب، برنامه سالهای باورنکردنی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر