تحلیلی بر رویکردهای نوین در تدریس آموزش عربی |
کد مقاله : 1049-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
زینب قاسمی اصل * استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر شناسایی روش تدریسهای جدیدی است که به بهبود فرآیند آموزش و یادگیری زبان عربی کمک کند. این جستار به روش کیفی و مروری انجام شده و به منظور تحقق اهداف مدنظر پژوهش، ابتدا روشهای رایج کنونی از جمله روش سخنرانی و پرسش و پاسخ که در تدریس عربی متداول است بررسی و نقاط ضعف و قوت آن مشخص گردید. در مرحله بعد تلاش شده رویکردهای نوین آموزشی که نقاط ضعف روشهای کنونی را ندارد معرفی و نحوه کاربست آنها در کلاس درس تبیین گردد. این رویکردها عبارتند از روش ایفای نقش، آموزش مبتنی بر بازی، آموزش مبتنی بر حل مسئله، آموزش بر پایه شایستگی و.... روشهای ذکر شده بر خلاف روش سخنرانی، بیشتر مبتنی بر یادگیرنده و فعالیت وی بوده و سعی دارند از طریق ایجاد و تقویت مهارتهای جدید فرآیند آموزش را پیش ببرند. نتایج تحقیق بیانگر این است که برای بهبود کیفیت آموزش عربی نیاز است بستر لازم برای استفاده از رویکردهای نوین تدریس معرفی شده، فراهم شود. |
کلیدواژه ها |
آموزش، روش تدریس، زبان عربی، رویکردهای نوین، یادگیرنده. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |