نقش تعدد برنامهها در انگیزه و عملکرد شغلی معاونان و مربیان پرورشی استان لرستان و ارائه راهکارهای مناسب |
کد مقاله : 1053-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
حسن جعفری * دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف «بررسی نقش تعدد برنامهها در انگیزه و عملکرد شغلی معاونان و مربیان پرورشی استان لرستان و ارائه راهکارهای مناسب»؛ انجام شد. روش پژوهش، آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی معاونان و مربیان پرورشی و صاحبنظران حوزه پرورشی و فرهنگی بود که به صورت هدفمند و بر اساس اصل اشباع نظری 15 نفر از آنان انتخاب شد. جامعه آماری بخش کمی شامل کلیه معاونان و مربیان پرورشی شاغل در مدارس استان لرستان به تعداد 1100 نفر بود که از بین آنها به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی بر اساس فرمول کوکران 365 نفر انتخاب گردید. برای گرد آوری دادهها، از پرسشنامههای انگیزه شغلی لاداهل کنجر، عملکرد شغلی پاترسون و پرسشنامه محققساخته استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار مذکور، موردتایید قرار گرفت و پایایی سئوالات با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها در بخش کیفی از تحلیل محتوای توصیفی و در بخش کمی از آزمونهای آماریِ مجذور خی، کروسکال والیس و مان-ویتنی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که تعدد برنامههای پرورشی در کاهش انگیزه و عملکرد شغلی آنان موثر است. مسائل و مشکلات مالی، همکاری ضعیف سایر عوامل اجرایی و آموزشی با حوزه پرورشی، نبود انگیزه کافی در بین دانشآموزان و معلمان برای همکاری با مربیان پرورشی، ناکافی بودن میزان آشنایی مربیان و معاونان پرورشی با حوزه کاری خود و تعدد برنامهها و فعالیتها از عمدهترین مسائل و مشکلات معاونان و مربیان پرورشی در انجام امور و فعالیتهای شغلیشان بود. |
کلیدواژه ها |
برنامههای پرورشی و فرهنگی، عملکرد شغلی، انگیزه شغلی، مربیان و معاونان پرورشی، آموزش و پرورش، استان لرستان |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |