تبیین و بررسی عوامل و مدل پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشتۀ آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت رسول اکرم (ص) اهواز |
کد مقاله : 1068-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
ایاد نیسی *1، رضا طیبی2، علی نظری نسب2 1استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت رسول اکرم (ص)، اهواز، ایران |
چکیده مقاله |
پیشرفت تحصیلی از معیارهای بسیار مهم توانایی فراگیران برای کسب مدارج والا و موفقیت در عرصه های گوناگون علمی است. با استناد به تحقق پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشتۀ آموزش زبان عربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت رسول اکرم (ص) اهواز پژوهش حاضر با هدف شناسایی،نقد و تطبیق در تلاش است که این عوامل و علل را شناسایی کرده؛ سپس به بررسی و تجزیه و تحلیل آنها بپردازد و در نهایت یک مدل پیشرفت تحصیلی برای آن طراحی کند. جامعه آماری پژوهش 150 نفر از دانشجویان پسر رشته عربی و سی و پنج نفر از اساتید محترم دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت رسول اکرم (ص) اهواز در سال تحصیلی 99-1400 تشکیل داده شدند در این پژوهش از نمونه گیزی طبقهای استفاده شد. علاوه بر دانشجویان و اساتید از مدیران و معاونین آموزشی مربوطه نیز تحقیق به عمل آمد؛ و نتایج پژوهش با برنامه spss تجزیه و تحلیل و ارائه شد. تدریس حضوری، رقابت کلاسی، افزایش سطح آزمونها، استفاده از فناوری و رسانههای آموزشی و افزایش حذب اساتید هئیت علمی از عوامل اصلی تحقق پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته عربی شناسایی شده و یک مدل پیشرفت تحصیلی ارائه شد. توصیه می شود مسئولان آموزشی با فراهم کردن زمینههای لازم، موجبات تحقق پیشرفت تحصیلی و افزایش نرخ آن را فراهم آورند. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: پیشرفت تحصیلی، عوامل پیشرفت تحصیلی، مدل پیشرفت تحصیلی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |