تجربه دبیران از پیاده سازی طرح هوشمندسازی مدارس |
کد مقاله : 1069-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
فریبا ملکی نژاد * دبیر فلسفه |
چکیده مقاله |
با توجه به اهمیت اجرای طرح هوشمندسازی مدارس در آموزش و پرورش، هدف پژوهش حاضر کشف و شناسایی تجربه زیست شده دبیران از اجرای طرح هوشمند سازی مدارس است. این پژوهش به صورت کیفی با استفاده از روش پدیدارشناسانه توصیفی انجام شد. ده دبیر شهرستان ایلام که تجربه فعالیت در طرح اجرا هوشمندسازی مدارس را داشتند، با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و با آنها مصاحبه نیمه سازمان یافته و عمیق انجام شد. آنگاه متن مصاحبهها با روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شد، تحلیل عمیق تجربه زیسته معلمان موجب شناسایی و دسته بندی تجارب آنها در ابعاد نگرشها، چالشها و مشوق گردید. در بعد نگرشها نتایج نشان داد که معلمان نسبت به اجرای هوشمند سازی مدارس با توجه تنوع روشهای تدریس، راحتی کار، توجه به فرایندهای انسانی، ایجاد فرصت، صرفهجویی در زمان، اثربخشی و تعامل نسبت به طرح هوشمند سازی مدارس نگرش مثبتی دارند، با این حال معلمان به چالشهایی همچون؛ نحوه دسترسی به دانش آموزان، اینترنت، ضعف در حمایتهای فنی، عدم برنامهریزی، افزایش حجم کاری معلمان، فقدان زمانی، تلقی تکنولوژی اطلاعات به عنوان یک تهدید شغلی اشاره کردند، و در بعد مشوق معلمان به مولفه هایی همچون توجه به علائق و نیازها، بهبود زیر ساختها، جذابیت محتوا، حمایتهای فنی مداوم، استفاده از یک فرایند آسان، کاهش حجم محتوا، پی گیریهای مدام مدیران و رسا آموزش و پرورش اشاره کردند. |
کلیدواژه ها |
هوشمند سازی، پدیدار شناسی، تجربه زیست شده، دبیران |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |