اثربخشی قصه درمانی بر هوش هیجانی و خودکارآمدی و تاثیر آن بر مهارت‌های زندگی کودکان پیش دبستانی دبستان اندیشه های خلاق شهرستان ایذه در سال 1398
کد مقاله : 1072-NCEA2-FULL
نویسندگان
ایاد نیسی *1، کبری لجم اورک رمه چری2، مهدی محمدی لشتری3
1استادیار گروه زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی ارشد رشتۀ تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایذه
3دانشجوی کارشناسی گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه فرهنگیان، پردیس حضرت رسول اکرم (ص)، اهواز، ایران
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی قصه درمانی بر هوش هیجانی و خودکارآمدی و تاثیر آن بر مهارت‌های زندگی کودکان پیش دبستانی دبستان اندیشه‌های خلاق شهرستان ایذه در سال 1398 بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان پیش دبستانی مدارس شهرستان ایذه بود. حجم نمونه نیز از بین کودکان پیش دبستانی مدارس شهرستان ایذه تعداد 30 کودک پیش دبستانی به شیوه نمونه گیری خوشه‌ای انتخاب و به شیوه تصادفی ساده به دوگروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) گمارده شدند. این پژوهش از نوع آزمایشی و با روش پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه و آزمایش بود. ابزارهای گردآوری داده ها شامل پرسشنامه هوش هیجانی صفت ـ فرم کودکان ماورولی و همکاران (2008)، پرسشنامه خودکارآمدی کودکان و نوجوانان موریس (2001) و پرسشنامه مهارت‏های زندگی کودکان بابادی و مشکانی (1389) بودند. یافته ها نشان داد که قصه‌درمانی بر هوش هیجانی و خودکارآمدی و مهارت های زندگی کودکان پیش دبستانی دبستان اندیشه های خلاق شهرستان ایذه در سال 1398 موثر بوده است.
کلیدواژه ها
واژه‌های کلیدی: قصه درمانی، هوش هیجانی، خودکارآمدی، مهارت های زندگی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر