تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی نهم بر اساس مولفه های مهارت های اجتماعی
کد مقاله : 1075-NCEA2-FULL
نویسندگان
ریحانه اگاره1، زیبا رضایی2، زیبا رضایی *3
1دانشگاه فرهنگیان خدیجه کبری دزفول
2دانشگاه خدیجه کبری دزفول
3دانشگاه. خدیجه کبری دزفول
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف دستیابی به میزان توجه به مهارت های اجتماعی در محتوای کتاب مطالعات اجتماعی انجام شده است.روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع تحلیل محتوا می باشد.جامعه پژوهش حاضر کتاب مطالعات اجتماعی نهم است.نمونه اماری نیز بخش مدنی کتاب مطالعات نهم بوده است.ابزار پژوهش چک لیست مقولات مهارت های اجتماعی(ارتباطی،مقابله ای،خودگردانی و جرئت ورزی)است.تجزیه و تحلیل داده ها نیز به شیوه توصیفی انجام گرفته است.برای پژوهش حاضر، کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم دوره اول متوسطه، بخش مدنی با 4 فصل و 49 صفحه بر اساس واحد تحلیل جمله مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های پژوهش حاکی از ان است که میزان مهارت اجتماعی جرأت ورزی با فراوانی 65 جمله و 15.7 درصد در مقایسه با دیگرمقولات مورد برسی در پژوهش سهم بیشتری را داراست و این نشان از اهمیت دادن مولفان کتاب به این مقوله است.دیگر مهارت های اجتماعی همچون مهارت های مقابله ای با درصدی معادل 11.7 درصد و مهارت خودگردانی با فراوانی 5.9 درصد در جایگاه بعدی قرار دارند.از دیگر مهارت های اجتماعی مطروحه در کتاب مطالعات اجتماعی مهارت ارتباطی با فراوانی 5.5 درصد است که کمترین فراوانی را به خود اختصاص داده است و کتاب مطالعات اجتماعی به این مهارت کمتر پرداخته است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا_مطالعات اجتماعی_مهارت های اجتماعی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی