آسیب شناسی تنبیه در امور تربیتی از منظر آیات و روایات اسلامی و اثرات کارآمد آموزش هنر در پیشگیری از بروز ناهنجاریهای رفتاری دانش آموزان |
کد مقاله : 1077-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
علی فلاح زاده1، فهیمه غلامی نژاد *2 1استادیار و عضو هیئت علمی گروه آموزش هنر دانشگاه فرهنگیان، مرکز آموزش عالی شهدای مکه، تهران ، ایران 2دانشجوی دکتری علوم قرآن وحدیث دانشگاه کاشان،کاشان،ایران |
چکیده مقاله |
دین مبین اسلام به منظور تغییر رفتار اشتباه آدمیان، ضوابطی به مانند «تنبیه» را معرفی و جایگزین آسیب های احتمالی تربیتی نموده است. این نوشتار به روش توصیفی- تحلیلی با هدف توضیح مفهوم و گونه های مختلف تنبیه از منظر آیات و روایات اسلامی و همچنین با اتکا به نظریات کارآمد آموزش هنر به رشته تحریر درآمده است. تنبیه از منظر آیات و روایات گونه های مختلفی همچون تغافل، یادآوری غیر مستقیم، یادآوری مستقیم و غیر علنی، تهدید و اخطار، قهر کردن، محروم سازی را شامل می شود. علاوه بر آشنایی با انواع تنبیه در اسلام، این مقاله با اتکا به نظریات آموزش هنر آیزنر، پرکینز و برودی قصد آن را دارد تا راهکاری کارآمد جهت پیشگیری ناهنجاریهای رفتاری دانش آموزان ارائه کند. نتایج این پژوهش در وهله اول معلمان که مخاطبان اصلی این مقاله هستند را در جهت چگونگی اجرای صحیح و کارامد و اصلاح محور تنبیه در هنگام بروز خطا یا ناهنجاری های رفتاری از دانش آموزان یاری می رساند، که نهایتا وجه بازدارندگی تنبیه را افزایش و اثرات سوء و منفی آن را تا حد امکان کاهش می دهد. زین روی این مقاله آموزش هنر را به عنوان عاملی بازدارنده برای ظهور ناهنجاریهای رفتاری دانش آموزان پیشنهاد می کند که نه تنها منجر به پرورش فضایل اخلاقی در دانش آموزان می شود، بلکه با توسعه مهارتهای شناختی، احساسی، منطقی، و ادراکی آنها، کمک بسزایی به رشد تحصیلی، اخلاقی و اجتماعی دانش آموزان می کند. |
کلیدواژه ها |
قرآن کریم ، روایات، آسیب شناسی امور تربیتی ، تنبیه، آموزش هنر |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |