بازی وارسازی بخشی از فرایند تدریس مطالعات اجتماعی
کد مقاله : 1086-NCEA2-FULL
نویسندگان
سیده منا فاضلی پور *1، فاطمه حمودی2، سیده مهتاب حیاتی رکنی2
1مدرس دانشگاه فرهنگیان- دبیر علوم اجتماعی
2دانشجوی دبیری علوم اجتماعی، دانشگاه فرهنگیان، ‫پردیس فاطمه الزهرا(س)، خوزستان، اهواز‬‬‬‬‬‬‬
چکیده مقاله
در میان برنامه‌های درسی، مطالعات اجتماعی حوزه یادگیری اصلی و کلیدی است، در این حوزه، تقویت هویت ملی، اخلاق مداری در نظام اجتماعی و مهارت‌های زندگی در اهداف، محتوا و روش‌ها تعقیب و تلاش می‌شود تا از طریق برخی دانش‌ها، مهارت‌ها و صلاحیت‌های موردنیاز، افراد به گونه‌ای تربیت شوند که هم در زندگی فردی و هم در جامعه مبتنی بر آموزه‌های دینی، نقش کارآمد و شایسته‌ای ایفا کنند و بر این اساس دانش آموزان از طریق مطالعات اجتماعی به مهارت‌های لازم در زمینه زندگی اجتماعی مجهز می‌شوند. بنابراین لازم است در برنامه درسی مطالعات اجتماعی و تدریس آن کندوکاوی اساسی صورت پذیرد. یکی از روش‌های یادگیری فعال، استفاده از بازی است. استفاده از بازی‌های آموزشی در فرآیند تدریس، از جمله راهکارهایی است که زمینه لازم را برای افزایش فعالیت های یادگیری متعلمان فراهم می‌سازد. هدف غایی این بازی‌ها فقط تفنن یا پرکردن اوقات فراغت نیست، بلکه چنین بازی‌هایی در ضمن ایجاد لحظاتی لذت بخش و فرح انگیز برای مخاطبان با فراهم ساختن تجربه‌هایی نزدیک به تجربه‌های دست اول، یادگیری سریع تر و پایدارتر را سبب می‌شوند. لذا هدف پژوهش طراحی بازی‌هایی برای درس مطالعات اجتماعی است. روش پژوهش توصیفی-تحلیلی است و اطلاعات مورد نیاز از طریق اسناد و مدارک، کتابخانه ها و گزارشات تحقیقی جمع آوری شده است. در ادامه به طراحی بازی‌هایی برای تدریس این واحد درسی پرداخته شد که استفاده از آن‌ها به عنوان یک ابزار موثر برای یادگیری دانش آموزان پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه ها
مطالعات اجتماعی،روش تدریس، بازی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر