واکاوی نقش هوش مصنوعی و تربیت فناورانه در آموزش و پرورش |
کد مقاله : 1090-NCEA2 |
نویسندگان |
سیده منا فاضلی پور1، یدالله اقدامی *2 1مدرس دانشگاه فرهنگیان- دبیر علوم اجتماعی 2هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان خوزستان |
چکیده مقاله |
امروزه فناوریهاینوین علاوه بر تنظیم روابط انسانها با واقعیتها، زمینهای برای تجربهورزی انسانها محسوب میشوند. در دهههای اخیر نیز فلسفه تربیت فناورانه بر تجزیه و تحلیل روابط بین انسان و فناوریها متمرکز بوده است. هدف اصلی مطالعه حاضر واکاوی نقش هوش مصنوعی و تربیت فناورانه در آموزش و پرورش است. براساس یک ارزیابی اولیه، دامنه مطالعه به نقش تربیت فناورانه و کاربرد و اثرات هوش مصنوعی در مدیریت، آموزش و یادگیری محدود شد. از منظر روششناختی رویکرد کیفی تحلیل ثانویه در این پژوهش استفاده شده است. همچنین اعتبار مفاهیم ارائه شده، خروجیهای فرامطالعه و مفاهیم پدیدار شده به روش پانل دلفی، توسط گروهی از نخبگان دسته بندی شده و مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج نشان میدهد کاربست تربیت فناورانه در آموزش و پرورش به استفاده از هوش مصنوعی یا برنامههای کاربردی در محیطهای آموزشی برای تسهیل آموزش، یادگیری و تصمیمگیری اشاره دارد. با کمک فناوری هوش مصنوعی، که هوش انسان را برای استنباط، قضاوت و پیشبینی شبیه سازی میکند، سیستمهای رایانهای میتوانند راهنمایی، پشتیبانی یا بازخوردهای شخصی را برای دانش آموزان، معلمان و سیاستگذاران در تصمیمگیری ارائه دهند. - |
کلیدواژه ها |
فناوری، تربیت فناورانه، هوش مصنوعی، آموزش و پرورش |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |