واکاوی نقش هوش مصنوعی و تربیت فناورانه در آموزش و پرورش
کد مقاله : 1090-NCEA2
نویسندگان
سیده منا فاضلی پور1، یدالله اقدامی *2
1مدرس دانشگاه فرهنگیان- دبیر علوم اجتماعی
2هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان خوزستان
چکیده مقاله
امروزه فناوری‌های‌نوین علاوه بر تنظیم روابط انسان‌ها با واقعیت‌ها، زمینه‌ای برای تجربه‌ورزی انسان‌ها محسوب می‌شوند. در دهه‌های اخیر نیز فلسفه تربیت فناورانه بر تجزیه ‌و تحلیل روابط بین انسان و فناوری‌ها متمرکز بوده است. هدف اصلی مطالعه حاضر واکاوی نقش هوش مصنوعی و تربیت فناورانه در آموزش و پرورش است. براساس یک ارزیابی اولیه، دامنه مطالعه به نقش تربیت فناورانه و کاربرد و اثرات هوش مصنوعی در مدیریت، آموزش و یادگیری محدود شد. از منظر روش‌شناختی رویکرد کیفی تحلیل ثانویه در این پژوهش استفاده شده است. همچنین اعتبار مفاهیم ارائه شده، خروجی‌های فرامطالعه و مفاهیم پدیدار شده به روش پانل دلفی، توسط گروهی از نخبگان دسته بندی شده و مورد تأیید قرار گرفته است. نتایج نشان می‌دهد کاربست تربیت فناورانه در آموزش و پرورش به استفاده از هوش مصنوعی یا برنامه‌های کاربردی در محیط‌های آموزشی برای تسهیل آموزش، یادگیری و تصمیم‌گیری اشاره دارد. با کمک فناوری هوش مصنوعی، که هوش انسان را برای استنباط، قضاوت و پیش‌بینی شبیه سازی می‌کند، سیستم‌های رایانه‌ای می‌توانند راهنمایی، پشتیبانی یا بازخوردهای شخصی را برای دانش آموزان، معلمان و سیاستگذاران در تصمیم‌گیری ارائه دهند.
-
کلیدواژه ها
فناوری، تربیت فناورانه، هوش مصنوعی، آموزش و پرورش
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی