خشم و تاثیر آن بر روند هویت یابی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان |
کد مقاله : 1093-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
کلثوم پاک سرشت *1، زهرا فاضلی وند2، دادخدا حاتمی گوربندی3 1دانشجوی دانشگاه فرهنگیان استان هرمزگان-پردیس فاطمه الزهرا بندرعباس 2دانشجوی دانشگاه فرهنگیان هرمزگان-پردیس فاطمه الزهرا بندرعباس 3دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
ایجاد تغییرات فیزیکی، روانی و شناختی در دوره نوجوانی ممکن است سبب بروز برخی از نازسازگاری ها و پرخاشگری ها در خانواده و در میان گروه همسالان شود، آن چه اهمیت دارد آموزش مهارت کنترل هیجانات مانند خشم، غم، ترس و... به نوجوانان است تا از این طریق بتوانند رفتار خود را در موقعیت های دشوار و در مواجهه با مسائل کنترل کنند. خانواده و همسالان از آن جایی که در ارتباط نزدیک تری با نوجوان قرار دارند در بروز پرخاشگری و رفتارهای خشونت آمیز آن ها می توانند نقش بسزایی را ایفا کنند همانگونه که می توانند در کنترل این رفتارها نیز موثر باشند. در این میان رسانه های گروهی نیز در بروز ناسازگاری ها و آموزش رفتارهای خشونت آمیز به نوجوانان نقش بسیاری دارند. از آن جایی که در قرن حاضر رسانه های گروهی در میان نوجوانان و جوانان محبوب بوده و نقش زیادی در زندگی آن ها دارند، لازم است تا اثرات مخرب آن ها شناخته شود و اقدامات پیشگیرانه در مقابله با آن ها انجام شود. این پژوهش به روش کتابخانه ای و با استفاده از مقالات و کتاب های گوناگون در زمینه روانشناسی و امور تربیتی نوشته شده است. |
کلیدواژه ها |
خشم، پرخاشگری، خشونت، خانواده، نوجوان |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |