احصا و بررسی اصول و روش های آموزشِ همزیستی مسالمتآمیز از منظر قرآن کریم. |
کد مقاله : 1116-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
سلمان رضوان خواه *1، سجاد نیک خو2 1عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان فارس، گروه علوم تربیتی 2عضو هییت علمی دانشگاه فرهنگیان فارس |
چکیده مقاله |
یکی از مشکلاتی که امروزه دامنگیر جوامع مختلف ازجمله جوامع چند فرهنگی شده، عدم توانایی افراد در همزیستی مسالمتآمیز با یکدیگر است که نمونههای متعدد کشمکش میان افراد و گروههای مختلف در جامعه و مدارس و ناسازگاریهای درون جامعهای و میان جامعهای مؤید این اتفاق است. دین اسلام بهعنوان کاملترین دین برای دستیابی به این همزیستی مسالمتآمیز برنامههایی دارد؛ بر این اساس هدف پژوهش حاضر دستیابی به دانشآموزش همزیستی مسالمتآمیز است. روششناسی پژوهش از نوع تحلیل محتوای کیفی و بهطور خاص در تحلیل از قیاس عملی استفادهشده است که بر اساس آن روشهای تربیتی از اصول تربیتی استنتاج شدهاند. یافتههای پژوهش شامل هفت اصل تربیتی و نوزده روش تربیتی برای آموزش همزیستی مسالمتآمیز از منظر قرآن کریم و با تاکید بر تفسیر المیزان است. برخی از اصول عبارتند از: برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، ارزشمند شمردن حرمت انسانی و احترام به عقاید و اندیشههای دیگران. برخی لز روش های تربیتی عبارتند از: پرهیز از طرد اجتماعی دیگران، تأکید بر مشترکات و پرهیز از دامن زدن به تفاوتها، پرهیز از تجسس در عقاید و زندگی دیگران و رعایت حقوق اقلیتها. |
کلیدواژه ها |
اصول تربیتی، روشهای تربیتی، همزیستی مسالمتآمیز، قرآن کریم، تفسیر المیزان. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |