رابطه نگهداشت شغلی مربیان پیش‌دبستانی با سبک رهبری مربیگرایانه‌ در مدیران
کد مقاله : 1125-NCEA2-FULL
نویسندگان
دانا مردوخی *1، سیف اله رحمانی2، بهاره محمدی1
1دانشجو
2استاد دانشگاه
چکیده مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی نگهداشت شغلی مربیان پیش‌دبستانی در رابطه با سبک رهبری مربیگرایانه مدیران است. روش این تحقیق از نوع کیفی و تحلیل اسنادی بود. نتایج تحلیل محتوای کیفی نشان داد سازوکارهای توسعة و نگهداشت مربیان پیش دبستانی شامل نشست‌های درون و برون مدرسه‌ای، مسیر پیشرفت شغلی تخصصی، تسهیم دانش، یادگیری عملی، شبکه‌سازی، مدیریت عملکرد، خودتوسعه‌ای، جانشین‌پروری، آموزش، کار تیمی و مسیر پیشرفت شغلی عمودی است. پرداخت مبتنی بر عملکرد و شایستگی، مزایا، توجه به نیازهای سطح بالا (معنوی) و توجه به نیازهای سطح پایین (مادی) و رابطه با مدیران و سبک رهبری آن‌ها مهمترین سازوکارهای نگهداشت مربیان پیش‌دبستانی بودند. از طرفی مؤلفه‌های رهبری مربیگرا عبارت‌اند از: خودآگاهی، اعتمادسازی، همدلی، برقـراری ارتباطـات مـؤثر، کمک به هدفگذاری و طراحی اقدام‌ها، نظارت بر رشد و توسعه و تیمسازی. مدیران می‌توانند مهارت‌های ضروری این سـبک رهبـری را در خود پرورش دهند. نظام آموزش و پرورش برای تحقق برنامه‌ها و سیاست‌های تحول باید برای توسعه و نگهداشت مربیان تازه-کار مستعد، سازوکارهای نظام‌مند و هدف محوری تعریف، اجرا و ارزیابی کند.
کلیدواژه ها
نگهداشت شغلی، رهبری مربیگرایانه، مربیان پیش‌دبستانی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر