رابطه نگهداشت شغلی مربیان پیشدبستانی با سبک رهبری مربیگرایانه در مدیران |
کد مقاله : 1125-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
دانا مردوخی *1، سیف اله رحمانی2، بهاره محمدی1 1دانشجو 2استاد دانشگاه |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر بررسی نگهداشت شغلی مربیان پیشدبستانی در رابطه با سبک رهبری مربیگرایانه مدیران است. روش این تحقیق از نوع کیفی و تحلیل اسنادی بود. نتایج تحلیل محتوای کیفی نشان داد سازوکارهای توسعة و نگهداشت مربیان پیش دبستانی شامل نشستهای درون و برون مدرسهای، مسیر پیشرفت شغلی تخصصی، تسهیم دانش، یادگیری عملی، شبکهسازی، مدیریت عملکرد، خودتوسعهای، جانشینپروری، آموزش، کار تیمی و مسیر پیشرفت شغلی عمودی است. پرداخت مبتنی بر عملکرد و شایستگی، مزایا، توجه به نیازهای سطح بالا (معنوی) و توجه به نیازهای سطح پایین (مادی) و رابطه با مدیران و سبک رهبری آنها مهمترین سازوکارهای نگهداشت مربیان پیشدبستانی بودند. از طرفی مؤلفههای رهبری مربیگرا عبارتاند از: خودآگاهی، اعتمادسازی، همدلی، برقـراری ارتباطـات مـؤثر، کمک به هدفگذاری و طراحی اقدامها، نظارت بر رشد و توسعه و تیمسازی. مدیران میتوانند مهارتهای ضروری این سـبک رهبـری را در خود پرورش دهند. نظام آموزش و پرورش برای تحقق برنامهها و سیاستهای تحول باید برای توسعه و نگهداشت مربیان تازه-کار مستعد، سازوکارهای نظاممند و هدف محوری تعریف، اجرا و ارزیابی کند. |
کلیدواژه ها |
نگهداشت شغلی، رهبری مربیگرایانه، مربیان پیشدبستانی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |