بررسی تاثیر برنامه درسی دانشآموز محور برای بهبود یادگیری |
کد مقاله : 1126-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
حافظ تره باری1، سارا حسین زاده *2 1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. 2دانشجومعلم، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران. |
چکیده مقاله |
برای رسیدن به هدفهای تعلیم و تربیت، محتواهای برنامههای درسی دربرگیرنده اساسیترین خط مشیهای اجرایی هستند، به همین دلیل لازم است در تهیه و تدوین آنها دقت شود تا جوابگوی نیازهای ناشی از تغیرات علمی، تکنولوژی، اجتماعی و اقتصادی باشند. در واقع برنامه درسی که بتواند فعالیتهای فراگیران را تقویت و یادگیری را به یک جریان دوسویه تبدیل کند از اهمیت ویژهای برخوردار است چرا که شیوهی یادگیری دانشآموزان تحت تأثیر الگوها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی قرار میگیرد. روش پژوهش، کیفی از نوع سنتزپژوهی است که برای نگارش آن از 6 مرحله سنتزپژوهی کمک گرفته شده است. برای یافتن منابع مرتبط با موضوع پژوهش از کلیدواژههای برنامه درسی، دانشآموز محور، استفاده شده است. همچنین از پایگاههای اطلاعاتی پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی(SID)، magiran،sciencedirect ، noormags، ieeexplore، google scholar، civilica36 مقاله و 4 کتاب مورد استفاده قرار گرفتهاند. هدف از این پژوهش، بررسی برنامه درسی دانشآموز محور برای بهبود یادگیری است. چنین نتیجهگیری میشود که با توجه به فرایند رشدی و تعریف یادگیری مشارکتی، لازم است که برنامه درسی تدوین شده به عنوان مسیر راهبردی کلاس، هم راستا با نیازهای دانشآموز، یا به عبارت دیگر، دانشآموز محور باشد. |
کلیدواژه ها |
برنامه درسی، دانش آموز محور، یادگیری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |