تأثیر برنامه یادگیری از طریق موبایل مبتنی بر ابر در توسعه مهارت های تفکر انعکاسی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان (حوزه مطالعه: درس اندیشه اسلامی)
کد مقاله : 1133-NCEA2-FULL
نویسندگان
سیدمحمدعلی میرجلیلی *
گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵ تهران، ایران
چکیده مقاله
یکی از اهداف کلان در سند تحول بنیادین «بهره مندی هوشمندانه از فنآوری های نوین در نظام تعلیم و تربیت مبتنی بر نظام معیار اسلامی» است. در دروس اندیشه اسلامی، برخی دانشجویان درک درست و عمیقی از مفاهیم دینی و اسلامی نداشته و با سطحی نگری به حفظ مطالب می پردازند، درک دانشجو فراتر از برخی ظواهر نمی رود و به فهم عمیق، تأملی و انتقادی از اندیشه اسلامی دست نمی یابد. این مطالعه به بررسی تأثیر برنامه «یادگیری از طریق موبایل مبتنی بر ابر» در توسعه مهارت های تفکر انعکاسی در آموزش دروس اندیشه اسلامی در بین دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان یزد پرداخته است. روش تحقیق، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. نمونه پژوهش شامل ۹6 نفر از دانشجومعلمان که به دو گروه تقسیم شدند: برای گروه آزمایش مداخلات آموزشی اجرا و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزار گردآوری اطلاعات، مدل آموزشی یادگیری از طریق موبایل مبتنی بر برنامه های رایانش ابری و پرسشنامه‌ تفکر انعکاسی محقق ساخته بود. در پایان تفاوت معناداری در مهارت های تفکرانعکاسی بین گروههای کنترل و آزمایش وجود داشت و یافته‌های پژوهش نشان داد که برنامه یادگیری از طریق موبایل مبتنی بر ابر به عنوان متغیر پیش بینی کننده، تأثیر مستقیم و معناداری بر متغیر وابسته یعنی توسعه مهارت های تفکر انعکاسی در یادگیری و آموزش درس اندیشه اسلامی در بین دانشجومعلمان دارد. برنامه یادگیری مبتنی بر ابر موجب تفاوت معناداری در بهبود تفکر انعکاسی به طور کلی و تمام مهارت های آن، در گروه آزمایش گردید.
کلیدواژه ها
پردازش ابری، یادگیری با موبایل مبتنی بر ابر، تفکر انعکاسی، اندیشه اسلامی، دانشجومعلمان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی