تحلیل محتوای کتاب تاریخ اسلام علوم و معارف اسلامی بر اساس ساحت های تربیتی و ضریب درگیری ویلیام رومی |
کد مقاله : 1135-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
سعید رومانی *1، فاطمه مهراد2، فاطمه مولایی2، هستی میرعزتی2 1استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665 تهران، ایران 2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان پردیسآیتاله کمالوند، خرمآباد، ایران |
چکیده مقاله |
این پژوهش باهدف تحلیل محتوای کتاب درسی تاریخ اسلام یازدهم علوم و معارف اسلامی بر اساس ساحتهای تربیتی و ضریب درگیری ویلیام رومی انجامشده است. روش تحقیق بهصورت کیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه و نمونه انتخابشده از نوع کتاب بود. روش گردآوری اطلاعات و بررسی اسناد از کتاب انتخابشده است. روش تجزیهوتحلیل در این پژوهش از دو آزمون و فرمول خی دو و ضریب درگیری ویلیام رومی بود. یافتههای تحقیق نشان میدهد که در این کتاب میزان توجه به مؤلفههای تربیتی در سند تحول بهطور نامتوازن توزیع شده است بهگونهای که بیشتر بر ساحت تربیتی اجتماعی سیاسی تأکید شده است و بر سایر ساحتها چندان اهمیتی قائل نشده است که یکی از ضعفهای کتاب بود، همچنین در ارتباط با ضریب درگیری ویلیام رومی متن کتاب و تصاویر موجود در کتاب غیرفعال بود که نشان میدهد که کتاب بیشتر بر مفروضات تأکید داشته و دانش آموزان را وادار به فعالیت و درگیری در ارتباط با کتاب نکرده است و این امر موجب یکنواختی متن کتاب و خستگی دانش آموزان شده است و تحلیل سوالات نشان دهنده فعال بودن بیش از حد و نرمال است. بنابراین پیشنهاد می شود در تالیفات بعدی بر تمام ساحت های تربیتی و فعال بودن متن و تصاویرکتاب برای دانش آموزان تاکید شود. |
کلیدواژه ها |
تحلیل محتوا، ضریب درگیری ویلیام رومی، ساحت های تربیتی، تاریخ اسلام. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |