شایستگی‌های حرفه‌ای مربیان امور تربیتی بر اساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش
کد مقاله : 1138-NCEA2-FULL
نویسندگان
عزیز سواری *1، ناصر سواری2
1دانشگاه فرهنگیان خوزستان-پردیس رسول اکرم (ص)
2آموزش و پرورش استان خوزستان، شهرستان باوی
چکیده مقاله
این مقاله با هدف بررسی شایستگی‌های حرفه‌ای مربیان تربیتی بر اساس منابع و اسناد بالادستی آموزش و پرورش در جمهوری اسلامی ایران، از جمله سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی و اساسنامه دانشگاه فرهنگیان انجام گرفته است. روش این پژوهش، سندی- تحلیلی است. امور تربیتی نهادی است که در وزارت آموزش و پرورش با مهندسی شهیدان رجایی و باهنر تاسیس گردید و تاکنون ثمرات بسیار ارزشمندی برای انقلاب داشته است. با توجه به اهداف عالیه تأسیس امور تربیتی و پرورشی در وزارت آموزش و پرورش از جمله هدایت و رهبری نسل جوان در دوران دفاع مقدس، فضاسازی فرهنگی برای دفاع از ارزش‌های انقلاب در مدارس، مقابله با توطئه‌های فرهنگی استکبار و...، بی‌شک یکی از ارکان اساسی که می‌تواند این اهداف را به عرصه ظهور برساند، «مربیان امور تربیتی» هستند. همخوانی اهداف مصرّح در اسناد بالادستی آموزش و پرورش با شرح وظایف مربیان امور تربیتی، ضرورت توجه با بازخوانی و تقویت این نهاد اساسی را به دنبال دارد. مدیریت و ساماندهی این برنامه ها، ضرورت وجود افراد توانمند و متخصص برخوردار از تحصیلات علمی و دانشگاهی، تحت عنوان مربیان امور تربیتی (پرورشی) که مجهز به دانش و شخصیت حرفه‌ای متناسب با تحولات روز جهان و کشور باشند را ایجاب می نماید. پژوهش حاضر پس معرفی نقش و وظایف مربیان امور تربیتی در مدارس ایران، به اهم این شایستگی‌ها در سه زمینه: الف) صفات، ویژگی‌های شخصیتی، نگرش‌ها و عقاید مربیان تربیتی، ب) دانش‌ها و ج) عمل و مهارت‌های حرفه‌ای مربی پرداخته است.
کلیدواژه ها
مربیان تربیتی- شایستگی های حرفه‌ای- اسناد بالادستی آموزش و پرورش- دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی