بررسی مقایسه ای آموزش ساحت های شش گانه تربیتی در کتب درسی مقاطع ابتدایی |
کد مقاله : 1149-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
داود خوش باور * استادیار ، گروه آموزشی معارف اسلامی ، دانشگاه فرهنگیان ، تهران ، ایران |
چکیده مقاله |
درشکل گیری و هویت ملی و دینی دانش آموزان بعنوان متربی، کتب درسی نقش مهمی ایفا می کند ، پژوهش حاضر به دنبال بررسی مقایسه ای آموزش ساحت های شش گانه ی تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتب درسی مقاطع ابتدایی (دوره اول و دوم) می باشد لذا در ابتدای امر به تحلیل این مؤلفه ها پرداخته و بعد به مقایسه آنان با روش توصیفی و کتابخانه ای با مراجعه به کتب ومنابع و مدارک مرتبط باموضوع می پردازد و نتیجه تحقیق حاکی از آن است که گزاره های تربیتی سند در دوره دوم در راستای تکمیل و تبیین ساحتهای تربیتی دوره اول ترسیم شده با هم همسویی داشته و ثانیاً چنانچه این مصادیق و آموزه ها در فرایند تعلیم و تربیت به نحو احسن از طریق معلمان و مربیان تربیتی و قرآنی کارا ، توانمند و با اختصاص بودجه کافی برای فعالیت های تربیتی ودینی، قرآنی به درستی عملیاتی و تبیین گردد، می شود انتظارتربیت دانش آموزان و متربیانی در راستای آموزه های تربیت دینی داشت و بستری برای حیات طیبه اسلامی یعنی مصداقی برای آیه شریفه " مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَاةً طَیِّبَةً " (نحل /97) که اجر آن هم مضاعف باشد. |
کلیدواژه ها |
آموزش ، ساحتهای تربیتی ، کتب درسی ، مقایسه ، مقاطع ابتدایی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |