بررسی دیدگاههای دانشآموزان پایههای چهارم و هشتم دربارۀ «کتاب ریاضی» |
کد مقاله : 1150-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
اسماء نکوئی قهفرخی *1، نرگس یافتیان2 1دانشگاه شهید رجایی و اداره آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری 2دانشیار گروه ریاضی، دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران |
چکیده مقاله |
باورهای دانشآموزان دربارۀ ریاضی تحتتاثیر عوامل مختلفی است. از جمله مواردی که میتوانند بر باورهای آنها اثر بگذارند، باورهایی است که دربارۀ «کتاب ریاضی» دارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی باورهای دانشآموزان پایههای چهارم و هشتم دربارۀ «کتاب ریاضی» براساس استعارهها است که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، دانشآموزان دختر و پسر پایههای چهارم و هشتم شهرستان شهرکرد بود که به روش نمونهگیری تصادفی- خوشهای، 128 نفر از دانشآموزان پایه چهارم و 121 نفر از دانشآموزان پایه هشتم انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامهای متشکل از یک پرسش در ارتباط با دیدگاه دانشآموزان دربارۀ «کتاب ریاضی» بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آمارهای توصیفی شامل جدولها و درصدهای فراوانی و استنباطی شامل آزمون آماری مجذورخی استفاده گردید. استعارهها در چند دسته طبقهبندی شدند که از جمله این دستهها میتوان به «مطلوب و موردعلاقه»، «مفید و ارزشمند» و «رنجآور» اشاره نمود. این دستهها، بیانگر دیدگاهها و باورهای متنوعی دربارۀ «کتاب ریاضی» بودند. اغلب دانشآموزان پایه چهارم، کتاب ریاضی را «مطلوب و موردعلاقه» میدانستند، در حالی که اغلب دانشآموزان پایه هشتم به «سخت» بودن آن اشاره داشتند. همچنین، براساس آزمون مجذورخی، تفاوت بین فراوانی دستههای حاصل از استعارههای دانشآموزان دختر و پسر پایههای چهارم و هشتم معنادار نبود. |
کلیدواژه ها |
استعارهها، باورها، باورهای دانشآموزان دربارۀ کتاب ریاضی، دانشآموزان پایههای چهارم و هشتم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |