روایتی از مشاهدة تأملیِ موقعیت عاطفی و آموزشی مدرسة علی بن موسی الرضا (ع) استان قم
کد مقاله : 1151-NCEA2-FULL
نویسندگان
معصومه عامری *، معصومه ترابی
دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
کارورزی فرصت به‌کارگرفتن آموخته‌ها و تعمیق تجربیات و توسعة شایستگی‌های حرفه‌ای را فراهم می‌کند، به عبارتی دانشجومعلم در برنامة کارورزی فرصتی به دست می‌آورد تا آموخته‌های نظری خود را به طور عملی به کار گیرد. درواقع کارورزی فاصلة بین دروس نظری و عملی دانشجو را کم می‌کند. نتیجة نهایی این الگو در پایان دورة آموزشی، معلمان مستقل و خودکار است که قادرند به‌صورت مداوم در مورد خود و فعالیت‌های خود به بازاندیشی و تفکر بپردازند که این خود منجر به رشد و پیشرفت پایدار حرفه‌ای معلم می‌شود. هدف‌های برنامة کارورزی، در راستای هدف‌های غایی، کلی و مدرسه‌ای تعیین شده است. اهداف کارورزی (1) عبارت اند از مشاهدة تأملی و دقیق مسائل عاطفی و آموزشی و جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت نظام‌مند، تبیین مسائل به کمک شواهد معتبر و ارائة مستندات علمی و پژوهشی برای آن، تحلیل و تفسیر موقعیت‌های عاطفی و آموزشی در سطح مدرسه و کلاس، ارائة راه‌حل‌ها و پیشنهادها بر اساس شواهد علمی برای بهبود کیفیت و ارزیابی اعتبار و تأثیرگذاری راه‌حل‌های به کار گرفته شده. گزارش حاضر با روش مشاهدة تأملی و در قالب روایی در نیمسال اول سال تحصیلی 1402-1403 در مدرسة علی بن موسی‌الرضا (ع) استان قم صورت گرفته است که از نظر عاطفی و آموزشی در چهار بخش توصیف، استنباط، بازنگری، مسأله یابی و کدگذاری بررسی شده است.
کلیدواژه ها
مشاهدة تأملی، مدرسه، موقعیت عاطفی، موقعیت آموزشی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر