طراحی و کاربرد بازی‌وارسازی‌ها در یادگیری و عملکرد کودکان با اختلال طیف اوتیسم
کد مقاله : 1154-NCEA2-FULL
نویسندگان
مرتضی گورکانی *1، خدیجه علی پور مقدم2
1دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور بیرجند و مدیر آموزگار دبستان منتظر شهرستان بیرجند
2استادیار گروه علوم تربیتی، پیام نور، تهران، ایران
چکیده مقاله
اختلال طیف اوتیسم، یک اختلال عصبی رشدی پیچیده است که از نظر رفتاری در اوایل کودکی ظاهر می‌شود و در طول زندگی ادامه می‌یابد. طیف اوتیسم اختلالی است که مشکلات و چالش‌های زیادی را برای افراد مبتلاء و مرتبط با آن ایجاد می‌کند. اثربخشی یادگیری بازی‌سازی‌شده برای اختلال طیف اوتیسم، تائید شده‌ است و فناوری بسیار مناسبی برای درگیرسازی این کودکان هستند. بازی‌وار‌سازی می‌تواند کارآیی و مزایای دریافتی از محتوای آموزشی را افزایش دهد. بنابراین، می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار جدید برای کمک به کودک در تعامل بیشتر با محتوا استفاده کرد؛ زیرا پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که از طریق بازی‌وار‌سازی‌ها و محتوای بازی‌سازی‌شده، کودکان مبتلاء به اختلال طیف اوتیسم، مهارت‌های غملکردی و یادگیری می‌توانند بهبود یابند. با این حال، طراحی و کاربرد ابزاری که برای نیازهای منحصر‌به‌فرد کودک مناسب باشد و ابزارهایی که در طول مسیر، بسته به پیشرفت کودک قابل‌تنظیم باشد، نقش کلیدی در دستیابی به این هدف دارد. متفاوت از روش‌های سنتی، رویکرد یادگیری مبتنی بر بازی‌وار‌سازی برای کودکان مبتلاء به اختلال طیف اوتیسم، هم در خانه و هم در محیط مدرسه قابل‌دسترسی است. از طریق بازی‌وار‌سازی و با راهنمایی متخصصان تربیتی، می‌توان روش‌های سنتی را به صورت غیر‌سنتی ارائه کرد. به این ترتیب ،والدین می‌توانند در یادگیری فرزندان خود نیز مشارکت داشته باشند.
کلیدواژه ها
اختلال طیف اوتیسم، بازی‌وار‌سازی، طراحی بازی‌وار‌سازی‌، یادگیری بازی‌سازی‌شده.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی