نظریه های کاربردی مشاوره
کد مقاله : 1165-NCEA2-FULL
نویسندگان
صغری استوار *1، محمد رضا صالحی2
1استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه فرهنگیان-شیراز-ایران
2عضو هیات علمی
چکیده مقاله
نظریه‌ها برای توصیف یک پدیده برای اهداف روشن‌سازی یا پیش‌بینی به کار گرفته می‌شوند. به این ترتیب، یک نظریه می‌تواند به فرد در درک ویژگی‌های یک واقعه یا پدیده و پیش‌بینی احتمال آشکار شدن این ویژگی‌ها به این شیوه و تحت شرایط مشابه در آینده، کمک کند. نظریه‌های درمانی به طور کلی و نظریه‌های مشاوره به طور ویژه شامل پیش فرض‌هایی دربارة ماهیت انسان، بهبودی و آسیب، انگیزش و تغییر و اثربخشی مداخله می‌باشند.
امروزه عواملی نظیر توسعه بازار کار، تغییرات شغلی، و افزایش بیکاری ضرورت تدوین نظریه‌ها و تأکید بر کاربرد آن ها را در عمل موجب شده است. تلاش‌های بسیاری در زمینه نظریه‌پردازی در رشد شغلی انجام گرفته است و نظریه‌های متعددی مطرح شده‌اند که سطوح کاربردی متفاوتی در مشاوره شغلی دارند. مشاوران شغلی با استفاده از این دیدگاه‌ها جلسات مصاحبه را بر اساس نحوه نگرش به ماهیت انسان و با توجه به زمان‌بندی و مدیریت خاص به انجام می‌رسانند. فرآیند شناخت و مکاشفه شغلی در اکثر نظریه‌های رشد شغلی با عمل مشاوره شغلی را می‌توان در نظریه‌های سوپر، هالند ، وکرمبولز ملاحظه کرد. در این مقاله، ضمن بررسی نظریه‌ها و کاربرد آن در مشاوره، مشخص خواهد شد که وجود نظریه‌های شغلی برای مشاوره شغلی به عنوان زمینه‌ساز اصلی و راهگشای فنون درمان بسیار ضروری است و این دو در عمل مؤید هم هستند.
کلیدواژه ها
نظریه رشد شغلی، مشاوره شغلی، نظریه‌های سوپر، هالند ، وکرمبولز
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی