نظریه های کاربردی مشاوره |
کد مقاله : 1165-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
صغری استوار *1، محمد رضا صالحی2 1استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی- دانشگاه فرهنگیان-شیراز-ایران 2عضو هیات علمی |
چکیده مقاله |
نظریهها برای توصیف یک پدیده برای اهداف روشنسازی یا پیشبینی به کار گرفته میشوند. به این ترتیب، یک نظریه میتواند به فرد در درک ویژگیهای یک واقعه یا پدیده و پیشبینی احتمال آشکار شدن این ویژگیها به این شیوه و تحت شرایط مشابه در آینده، کمک کند. نظریههای درمانی به طور کلی و نظریههای مشاوره به طور ویژه شامل پیش فرضهایی دربارة ماهیت انسان، بهبودی و آسیب، انگیزش و تغییر و اثربخشی مداخله میباشند. امروزه عواملی نظیر توسعه بازار کار، تغییرات شغلی، و افزایش بیکاری ضرورت تدوین نظریهها و تأکید بر کاربرد آن ها را در عمل موجب شده است. تلاشهای بسیاری در زمینه نظریهپردازی در رشد شغلی انجام گرفته است و نظریههای متعددی مطرح شدهاند که سطوح کاربردی متفاوتی در مشاوره شغلی دارند. مشاوران شغلی با استفاده از این دیدگاهها جلسات مصاحبه را بر اساس نحوه نگرش به ماهیت انسان و با توجه به زمانبندی و مدیریت خاص به انجام میرسانند. فرآیند شناخت و مکاشفه شغلی در اکثر نظریههای رشد شغلی با عمل مشاوره شغلی را میتوان در نظریههای سوپر، هالند ، وکرمبولز ملاحظه کرد. در این مقاله، ضمن بررسی نظریهها و کاربرد آن در مشاوره، مشخص خواهد شد که وجود نظریههای شغلی برای مشاوره شغلی به عنوان زمینهساز اصلی و راهگشای فنون درمان بسیار ضروری است و این دو در عمل مؤید هم هستند. |
کلیدواژه ها |
نظریه رشد شغلی، مشاوره شغلی، نظریههای سوپر، هالند ، وکرمبولز |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |