مشکلات رفتاری دانش آموزان: نقش ساماندهی هیجانی مادران شاغل و ایمنی هیجانی ادراک شده |
کد مقاله : 1166-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
شهریار درگاهی اودلو *1، محمد مهدی فنایی کجل2 1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران 2دبیر اموزش ابتدایی |
چکیده مقاله |
دانش آموزان با مادران شاغل تحت تاثیر محیط تربیتی متفاوت می توانند آسیب پذیری بیشتری را به لحاظ روانشناختی در محیط های مختلف از جمله مدرسه تجربه کنند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه نقش سامان دهی هیجانی مادران و ایمنی هیجانی ادراک شده در مشکلات رفتاری دانش آموزان نوجوان بود. روش پژوهش، توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان مادر شاغل مدارس پسرانه مقطع دوم متوسطه شهر تالش را شامل شد که 206 نفر با روش نمونه گیری هدفمند به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد مشکلات رفتاری فرزندآخنباخ(١٩٧٩)، ایمنی هیجانی برونر و همکاران (2008)، ساماندهی هیجانی گارنفسکی (٢٠٠١)استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون های پارامتریک پیرسون_ رگرسیون در نرمافزار spss21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین ساماندهی هیجانی منفی مادران و مشکلات برون سازی و دورن سازی رفتاری فرزندان رابطه مثبت و مستقیم وجود دارد. اما بین ساماندهی هیجانی مثبت و مادران و مشکلات برون سازی و دورن سازی رفتاری فرزندان رابطه منفی و معکوس وجود دارد (0.01>p). همچنین نتایج نشان داد بین ایمنی هیجانی ادراک شده دانش آموزان و مشکلات برون سازی و دورن سازی رفتاری آنها رابطه منفی و معکوس وجود دارد (0.01>p). به طور کلی میتوان نتیجه گرفت در مشکلات رفتاری دانش آموزان دارای مادران شاغل و به طور کلی سلامت روانشناختی آنها، ساماندهی هیجانی و ایجاد دلبستگی ایمن در فرزندان توسط مادران شاغل نقش مهمی ایفا می کنند. |
کلیدواژه ها |
ساماندهی هیجانی، ایمنی هیجانی، مشکلات رفتاری، دانش آموزان، مادران شاغل |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |