بازنگری و نوآوری در جهت تکامل رشته امور تربیتی
کد مقاله : 1168-NCEA2-FULL
نویسندگان
مسعود اخلاقی *
هیات علمی
چکیده مقاله
این پژوهش با عنوان ضرورت بازنگری و نو آوری با هدف گامی در جهت فرایند تغییر و تکامل رشته امور تربیتی با روش توصیفی- تحلیلی بر اساس تجربه زیسته خود انجام شده است. رشته امور تربیتی به عنوان رشته ای دانشگاهی و به عنوان شغل و حرفه ای جداگانه در نظام آموزش و پرورش، فقط در ایران به طور جدی مطرح شده است. از جمله دلایل آن جدایی آموزش از پرورش و همچنین سیطره سیاسی نظام آموزش و فضای علمی بوده است. به همین دلیل مجموعه فعالیت های به ظاهر فرهنگی و تربیتی در آن فراوان است. از این رو چالش های محیط کار برای شاغلان این رشته از امحاء تا احیاء همچنان وجود دارد. لذا جهت برون رفت از این چالش ها و ایجاد نگاه مثبت به این رشته تحصیلی و همچنین ایجاد نگرش تکاملی به آن لازم است تحولاتی صورت گیرد. یکی اینکه به فعالیت های فرهنگی نگاه تخصصی گردد به طوری که به جای یک رشته کلی با عنوان امور تربیتی گرایش های متعدد برای آن قائل شد. و دوم اینکه این رشته با عنوان مدیر یا معاون یا مربی فرهنگی قلمداد شود و هدف آن ایجاد فضای فرهنگی در مدرسه باشد. در هر صورت لازم است تغیراتی در محتوی و سرفصل این رشته فراهم گردد.
کلیدواژه ها
امور تربیتی، چالش ها، مربی فرهنگی، فضای فرهنگی، بازنگری
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر