تأملی بر اسناد بالادستی و حلقه های مفقوده آن بر اساس نهج البلاغه |
کد مقاله : 1170-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
آمنه صدر *1، سنا غلامی2 1کارشناس مسئول پژوهش پردیس امام جعفر صادق (ع)، مدرس دانشگاه فرهنگیان 2کارشناس منابع انسانی پردیس امام جعفر صادق (ع)، مدرس دانشگاه |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تأملی بر اسناد بالادستی و حلقه های مفقوده آن بر اساس نهج البلاغه انجام شده است. پژوهش، از منظر گردآوری دادهها مطالعهی مروری ـ کتابخانهای است. جامعه پژوهش کلیه اسناد بالادستی در دسترس در آموزش و پرورش و متون دینی بوده است که به صورت هدفمند انتخاب شدند. نمونه آماری پژوهش اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین، برنامه درسی و نهج البلاغه بوده است. ابزار جمعآوری داده ها، فیش برداری از اسناد و منابع مرتبط بود. یافتهها نشان داد که اسناد بالادستی و متون دینی تا حدودی اصول، مبانی، راهکارها و روش های تربیت اخلاقی مشابهی دارند اما متون دینی می توانند راهگشای تدوین اسنادی متناسب با جامعه ایرانی ـ اسلامی باشد. بنابراین پیشنهاد می گردد، جامعه متخصصان و تدوین کنندگان اسناد بالادستی با مشورت متخصصان حوزه دینی، از خطبه های نهج البلاغه در جهت ویرایش اسناد بالادستی همت بگمارند. تا متناسب با آن کتب و محتوای غنی تری به فراگیران عرضه گردد. |
کلیدواژه ها |
اسناد بالادستی، متون دینی، سند تحول بنیادین، برنامه درسی ملی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |