آسیب شناسی و مدیریت کلاس های چند پایه ی ابتدایی در روستاهای مرزی شهرستان سلماس، روستای وردان
کد مقاله : 1172-NCEA2-FULL
نویسندگان
کوثر مهدیپور دیلمقانی *1، پروانه مهرجو2
1دانشجویی
2استاد یار
چکیده مقاله
در آموزش و پرورش شرایط متنوعی وجود دارد که متفاوت از یکدیگر بوده و برنامه ریزان به ویژه معلمان به مقتضای شرایط میبایست کار یاددهی و یادگیری را پیش ببرند. یکی از این شرایط که در آن معلمان میبایست به فعالیت ادامه دهد وجود مدارس کوچک با کلاسهای چند پایه است. عوامل جغرافیایی و پراکندگی روستاها، کمبود منابع انسانی، کمبود دانش آموزان واجب التعلیم، مهاجرت روستاییان و عوامل اجتماعی-اقتصادی از جمله عواملی هستند که باعث به وجود آمدن کلاسهای چند پایه شده اند.
جامعه آماری پژوهش حاضر شامل معلمان جامعه آماری پژوهش، شامل معلمان مدارس ابتدایی چندپایه شهرستان سلماس است که در سال تحصیلی1403-1402مشغول به فعالیت بودند.. نوع تحقیق بر اساس اهداف تحقیق کاربردی و شیوه بررسی بر اساس طرح تحقیق توصیفی - کیفی انتخاب شده است. برای جمع آوری اطلاعات و داده های پژوهش، علاوه بر مصاحبه با معلمان، از شیوه مطالعه منابع کتابخانه ای که شامل اسناد و مدارک رسمی آموزشی نتایج تحقیقات و مطالعات تطبیقی است استفاده شده است. نتایج به دست آمده حاکی از این است که کلاسهای چند پایه درعین داشتن محاسنی همچون؛ بالا بودن میزان رشد سازگاری اجتماعی، محیطی برای بیان عواطف، افزایش روحیه همکاری و پختگی رفتاری دانش آموزان، معایب زیر را هم دارد: کمبود وقت، فقدان تجهیزات آموزشی، ضعف بنیه علمی، سنگینی حجم کار مدیر آموزگاران، فضای نامناسب آموزشی.
کلیدواژه ها
آموزش، آسیب شناسی، کلاسهای چند پایه،مدارس ابتدائی، معلمان ابتدائی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر