بررسی اثربخشی برنامه آموزش راهبردها ودرمان اهمالکاری با رویکرد شناختی-رفتاری بر اهمالکاری دانشجویان دختر پردیس هاشمی نژاد دانشگاه فرهنگیان مشهد
کد مقاله : 1176-NCEA2-FULL
نویسندگان
فهیمه جمالی راد *
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران
چکیده مقاله
اهمالکاری به عنوان یک مسئله آموزشی همه ابعاد سیستم آموزشی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی برنامه آموزش راهبردها و درمان اهمال کاری با رویکرد شناختی-رفتاری بر اهمالکاری دانشجویان دختر پردیس هاشمی نژادِ دانشگاه فرهنگیان مشهد بود. روش پژوهش، طرح نیمه آزمایشی به شیوه‌ی پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر پردیس هاشمی نژاد مشهد در سال 1402 بودند که از بین آن‌ها 16 نفر به صورت نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش برنامه آموزش مقابله با اهمالکاری با رویکرد شناختی-رفتاری را طی 6 جلسه دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل تحت هیچ گونه مداخله‌ای قرار نگرفتند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی ناب استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS-23 استفاده شد. نتایج حاکی از این بود که برنامه آموزش مقابله با اهمالکاری با رویکرد شناختی-رفتاری سبب کاهش معنادار اهمالکاری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل‌ شده است و بر کاهش اهمالکاری دانشجویان موثر بود (01/0, P> 12/10 F (1,15)=). برنامه آموزش مقابله با اهمالکاری با رویکرد شناختی-رفتاری می‌تواند روش مناسبی برای کاهش اهمالکاری دانشجویان باشد و همچنین به عنوان مداخله‌ای اثربخش بکار گرفته شود.
کلیدواژه ها
برنامه آموزش مقابله با اهمالکاری ، رویکرد شناختی-رفتاری، دانشجویان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر