مقایسه یادگیری مشاهده ای با مکانیزم همانند سازی در نظریه فروید |
کد مقاله : 1177-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
معصومه جعفرزاده * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
با نقد و تحلیل نظریه های مشاوره و روان درمانی نقاط ضعف و قوت این نظریه ها شناخته می شود و زمینه برای ارائه دیدگاهی جدید در رابطه با رفتار انسان فراهم می گردد. تحلیل نظریه های مشاوره و روان درمانی از این جهت دارای اهمیت فراوان است که مسئله مورد مطالعه، رفتار انسان است و ما هر چقدر انسان و علل رفتار او را بهتر بشناسیم به درک و درمان بهتر و موثر تر او نزدیک می شویم. در این پژوهش قصد تحلیل نظریه یادگیری شناختی- اجتماعی آلبرت بندورا و مکانیزم همانند سازی در نظریه فروید را داریم. روش تحقیق پژوهش حاضر، در چارچوب تحقیقات توصیفی_تحلیلی قرار دارد و روش جمع آوری اطلاعات آن به صورت کتابخانه ای و مروری می باشد. بررسی و مطالعه منابع نشان داد که یادگیری مشاهده ای لزوما آگاهانه نیست و برای توضیح این مورد از نقش نورون های آیینه ای صحبت به میان آمد. و در صورتی که مکانیزم همانند سازی از چهار فرایندی که آلبرت بندورا تحت عنوان فرایند یادگیری مشاهده ای(توجه، یادسپاری، تولید رفتار، انگیزش) نام برد، عبور کند، امکان آگاهانه رخ دادن این مکانیزم دفاعی نیز وجود دارد. |
کلیدواژه ها |
یادگیری مشاهده ای، همانندسازی، نورون های آیینه ای، نظریه های مشاوره و روان درمانی. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |