تحلیل مقیاس "فناوری تعاملی، سازنده، فعال و منفعل" (ICAP-TS) در بین آموزگاران دوره ابتدایی با کاربست نظریه کلاسیک (CTT) و سوال-پاسخ (IRT)
کد مقاله : 1179-NCEA2-FULL
نویسندگان
صدیقه حیدری *
دانش آموخته دکتری تخصصی سنجش و اندازه گیری، مدرس دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تحلیل مقیاس "فناوری تعاملی، سازنده، فعال و منفعل(ICAP-TS)" در بین آموزگاران دوره ابتدایی با کاربست نظریه کلاسیک و سوال-پاسخ انجام شد. روش پژوهش کمّی و جامعه‌ی آماری، آموزگاران دوره ابتدایی کشور در سال تحصیلی 03-1402 بود که از بین آنان، 440 نفر به شیوه داوطلبانه طی یک فراخوانی اینترنتی در پژوهش مشارکت کردند. یافته‌های بخش کلاسیک آزمون نشان داد این ابزار از 4 عامل معتبر و روا تشکیل شده که تاثیرپذیر از فرهنگ نیستند. دستاورد کاربست مدل پاسخ مدرج از مجموعه مدل‌های چندارزشی در نظریه سوال-پاسخ نیز حاکی از آن بود که همه گویه‌ها دارای ضریب تمیز خیلی خوب، بیشترین میزان آگاهی بین توانایی تقریباً 8/0- تا 2/0+ و بیشینه آگاهی کل 12 بوده که مطلوب بودن سطح کل مقیاس را نشان داد. از آنجایی که این ابزار پوشش‌دهنده فعالیت‌های یادگیری منفعل (همچون اطلاع در مورد اهداف و محتوای آموزشی، نشان دادن محتوای آموزشی واضح و توضیح مطالب آموزشی به شیوه‌ای قابل فهم)؛ فعال (همچون یادداشت و ثبت دانش کسب‌شده، تکرار و تمرین دانش داده شده به طور فعال و حل کارهای ساده با دانش ارائه شده)؛ سازنده (همچون کسب دانش جدید به صورت فردی، ایجاد راه‌حل‌های فردی برای مشکلات پیچیده و خلاق شدن به صورت فردی و تولید چیزی جدید)؛ و تعاملی (همچون توسعه دانش جدید همراه با دیگران، در میان گذاشتن دیدگاه‌های مختلف با دیگران و کار در گروه‌های کاری بر مسائل پیچیده) است؛ بنابراین مقیاس مناسبی جهت سنجش سطح دانشِ آموزگاران نسبت به تلفیق فناوری در آموزش می‌باشد.
کلیدواژه ها
آموزگاران دوره ابتدایی، تحلیل مقیاس، فناوری تعاملی، سازنده، فعال و منفعل.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی