تحلیل مقیاس "فناوری تعاملی، سازنده، فعال و منفعل" (ICAP-TS) در بین آموزگاران دوره ابتدایی با کاربست نظریه کلاسیک (CTT) و سوال-پاسخ (IRT) |
کد مقاله : 1179-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
صدیقه حیدری * دانش آموخته دکتری تخصصی سنجش و اندازه گیری، مدرس دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران |
چکیده مقاله |
پژوهش حاضر با هدف تحلیل مقیاس "فناوری تعاملی، سازنده، فعال و منفعل(ICAP-TS)" در بین آموزگاران دوره ابتدایی با کاربست نظریه کلاسیک و سوال-پاسخ انجام شد. روش پژوهش کمّی و جامعهی آماری، آموزگاران دوره ابتدایی کشور در سال تحصیلی 03-1402 بود که از بین آنان، 440 نفر به شیوه داوطلبانه طی یک فراخوانی اینترنتی در پژوهش مشارکت کردند. یافتههای بخش کلاسیک آزمون نشان داد این ابزار از 4 عامل معتبر و روا تشکیل شده که تاثیرپذیر از فرهنگ نیستند. دستاورد کاربست مدل پاسخ مدرج از مجموعه مدلهای چندارزشی در نظریه سوال-پاسخ نیز حاکی از آن بود که همه گویهها دارای ضریب تمیز خیلی خوب، بیشترین میزان آگاهی بین توانایی تقریباً 8/0- تا 2/0+ و بیشینه آگاهی کل 12 بوده که مطلوب بودن سطح کل مقیاس را نشان داد. از آنجایی که این ابزار پوششدهنده فعالیتهای یادگیری منفعل (همچون اطلاع در مورد اهداف و محتوای آموزشی، نشان دادن محتوای آموزشی واضح و توضیح مطالب آموزشی به شیوهای قابل فهم)؛ فعال (همچون یادداشت و ثبت دانش کسبشده، تکرار و تمرین دانش داده شده به طور فعال و حل کارهای ساده با دانش ارائه شده)؛ سازنده (همچون کسب دانش جدید به صورت فردی، ایجاد راهحلهای فردی برای مشکلات پیچیده و خلاق شدن به صورت فردی و تولید چیزی جدید)؛ و تعاملی (همچون توسعه دانش جدید همراه با دیگران، در میان گذاشتن دیدگاههای مختلف با دیگران و کار در گروههای کاری بر مسائل پیچیده) است؛ بنابراین مقیاس مناسبی جهت سنجش سطح دانشِ آموزگاران نسبت به تلفیق فناوری در آموزش میباشد. |
کلیدواژه ها |
آموزگاران دوره ابتدایی، تحلیل مقیاس، فناوری تعاملی، سازنده، فعال و منفعل. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |