مقایسه تطبیقی خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس ایران و کانادا
کد مقاله : 1185-NCEA2-FULL
نویسندگان
سیدصادق نبوی *1، سیده زهرا نبوی2
1استادیار گروه روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2معلم آموزش و پرورش منطقه کهریزک شهرری
چکیده مقاله
این پژوهش با هدف مقایسه تطبیقی خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس ایران و کانادا به منظور ارائه راهکارهای عملی برای بهبود خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس ایران انجام شد. پژوهش حاضر، از نوع مطالعات تطبیقی بوده و طبق مراحل چهارگانه جرج بردی که شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه می‌باشد انجام شده است. جامعه مورد مطالعه شامل اسناد و مدارک کتابخانه‌ای و پایگاه‌های اطلاعات داخلی و خارجی بوده است. حجم نمونه شامل تعدادی کتاب، مقاله، پایان‌نامه و گزارش پژوهشی بود که در این زمینه منتشر شده بودند. اطلاعات موردنیاز برای پاسخگویی به سؤالات، از طریق اسناد و مدارک کتابخانه‌ای، بانکهای اطلاعاتی خارجی و داخلی گردآوری شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس ایران و کانادا در مقوله‌های شایستگی مشاوران و تحصیلات مشاوران تا حدود زیادی مشابه بوده، ولی در مقوله‌های شیوه مدیریت خدمات، تصمیم‌گیری درباره استخدام مشاوران، مسئولیت نظارت و ارزیابی بر کار مشاوران، تایید صلاحیت مشاوران، گستره خدمات و داشتن سابقه تدریس تفاوتهای زیادی دارد. با توجه به یافته‌های پژوهش پیشنهاد می‌شود که در ایران مدیریت خدمات راهنمایی و مشاوره در مدارس به صورت استانی و مبتنی بر نیازهای منطقه‌ای اداره شود، تایید صلاحیت حرفه‌ای مشاوران مدارس به سازمان نظام روانشناسی و مشاوره به عنوان مرجع تخصصی تایید صلاحیت حرفه‌ای مشاوران و روان‌شناسان محول شود و مشاوران در مدارس دوره ابتدایی نیز همانند دوره متوسطه بکار گرفته شوند که به ارایه خدمات راهنمایی و مشاوره به دانش‌آموزان دوره ابتدایی بپردازند
کلیدواژه ها
راهنمایی و مشاوره، ایران، کانادا، مدرسه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی