پدیدارشناسی تجارب زیسته مربیان امور تربیتی در مدارس با بررسی سوآت
کد مقاله : 1186-NCEA2-FULL
نویسندگان
زهره حمزه لو *
دانشگاه فرهنگیان ایران،استادیار گروه علوم تربیتی، عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس علامه طباطبایی ارومیه
چکیده مقاله
هدف از انجام پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته مربیان امور تربیتی مدارس دوره ابتدایی استان آذربایجان غربی با بررسی سوات می باشد. دراین پژوهش از روش کیفی تحلیل پدیدارشناسی استفاده شده است . بر مبنای نمونه گیری هدفمند به واکاوی تجارب ده نفر از مربیان امور تربیتی در شهرستانهای مختلف استان آذربایجان غربی که تجربه زیسته ای درزمینه موضوع مورد مطالعه داشتند از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته پرداخته شد. یافته ها با روش کدگذاری داده های روایی بر اساس سوات تحلیل شد سپس به شناسایی و دسته بندی چهار مضمون آسیبها ، چالشها، فرصتها و راهکارهای نظام تربیت رسمی مدرسه ای منتهی شد. . نتایج تحقیق حاکی از آن است که مربیان پرورشی در شهرستانهای مختلف استان آذربایجان غربی دارای چالش هایی در چگونگی اجرا ، مربیان تربیتی و بستر سازی تربیتی، تکیه بر مستند سازی، اهداف تربیتی و ناهماهنگی در برنامه های ارائه شده تربیتی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نحوه اجرا در مدرسه است که فرصتهایی را با رسیدن به باور مفید بودن فی نفسه برنامه های امور تربیتی، اعتقاد و ایمان به موفقیت در کار شیوه عملکرد متفاوت مربیان تربیتی، فراهم نموده و راهکارهای علمی وعملی بهبود وکیفیت بخشی به فرایند برنامه های تربیتی در مدارس ابتدایی با ارائه و واکاوی تجارب زیسته مربین تربیتی ارائه شده است.در کل با تکیه بر سوات چهار بخش؛ چالشها،فرصتها، آسیبها و راهکارها ی برگرفته از تجارب زیسته مربیان در این پژوهش به نمایش گذاشته شده است.
کلیدواژه ها
پدیدارشناسی ، تجارب زیسته ، مربیان امور تربیتی ، سوآت
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی