بررسی دلالت های اندیشه ی فلسفی وایتهد در خصوص کاربرد زبان در تعلیم وتربیت |
کد مقاله : 1187-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
عباس بهرامی پور * دانشگاه شاهدتهران |
چکیده مقاله |
این تحقیق به بررسی دلالتهای اندیشه تربیتی وایتهد در خصوص کاربرد زبان در تعلیم وتربیت می پردازد.در این تحقیق به شیوه تحلیل مفهوم، از نوع تفسیر مفهومی در ابتدا به اندیشه فلسفی وایتهد، سپس اندیشه تربیتی و در بحث اندیشه تربیتی وایتهد به موضوع زبان به طور کلی و آموزش زبان خارجی به ویژه در تعلیموتربیت پرداخته شده است. نتایج این تحقیق در زمینه اندیشه فلسفی وایتهد که به نوعی میتوان اندیشه پویشی و فلسفه ارگانیسم نامید، شامل چهار رکن اساسی: جهان به مثابه یک نظام انداموار، جهان به مثابه تبلور اصل خلاقیت، جهان به مثابه پویش، نظریه دریافت، دو قطبی بودن هستیهای بالفعل میباشد. در زمینه اندیشه تربیتی وی که متاثر از فلسفه پویشی است، نتایج زیر به دست آمد: مبانی که عبارتند از تحول و سیلان، تعامل متقابل موجودات، زنده و ارگانیسم بودن، هویت و فردیت و اصول که شامل اصل کاربردی بودن دانش، اصل فرایندی بودن یادگیری، اصل توجه به ایدههای پویا، اصل لذت کشف در آموزش، اصل توجه بر آموزش ، اصل دایرهوار بودن تعلیموتربیت. در زمینه کاربرد زبان و دلالتهای تربیتی آن از دیدگاه وایتهد، به مفهوم زبان، انواع زبان و کاربردهای آن پرداخته شده که نتایج زیر به دست آمد: زبان عامل تجربه تخیلی تازه، زبان عامل آزادی فکر و زبان عامل انتقال اندیشه. |
کلیدواژه ها |
واژگان کلیدی: اندیشه فلسفی، اندیشه تربیتی، کاربرد زبان، وایتهد |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |