بررسی شاخص خوانایی کتاب دینی دهم بر اساس مولفه سطح خوانایی |
کد مقاله : 1195-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
مریم زندی *1، فاطمه سعیدی2، زهرا محمودیان2 1سازمان آموزش و پرورش 2دانشگاه خدیجه کبری دزفول |
چکیده مقاله |
دراین مقاله سعی بر آن است که با بررسی سطح خوانایی کتاب دینی پایه دهم و تطابق آن با رده سنی دانش آموزان میزان هماهنگی عناصر آن سنجیده شود. روش تحقیق پژوهش حاضر تحلیل محتواست که با استفاده از روش تعیین سطح خوانایی مک لافلین و فرای صورت گرفته است.جامعه آماری پژوهش کتاب دینی پایه دهم و نمونه آماری سه قسمت کتاب (درس اول، هفتم و یازدهم )که به صورت تصادفی انتخاب شده است بر مبنای نتیجه حاصل از محاسبات در جدول ارائه شده دروس یکم و هفتم یازدهم کتاب درسی دین و زندگی پایه دهم بر اساس روش مک لافلین برای دانش آموزان پایه نهم و همچنین دانش آموزان رده سنی 15 ساله مناسب است براساس نتایج حاصل از ارزیابی مطابق روش مک لافلین می توان گفت تنظیم مطالب از دشوار به ساده بوده است. همچنین بر مبنای نتیجه حاصل از محاسبات در جدول ارائه شده متون اول دوم و سوم کتاب درسی دین و زندگی دهم براساس روش فرای درجه دشواری مطالب از دشوار به ساده تنظیم شده است بنابراین اصل تنظیم مطالب به خوبی و به صورت کامل رعایت نشده است همچنین با توجه به نتایج به دست امده و مطابقت آن با نمودار تعیین سطح کلاسی فرای مطالب برای دانش آموزان پایه نهم مناسب است و با سطح کلاسی این مقطع همخوانی ندارد. |
کلیدواژه ها |
کتاب درسی _مک لافلین _فرای_ تحلیل محتوا_ دین وزندگی پایه دهم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |