تبیین ساحت پرورش توانمندی عقل ودلالت تربیتی آن در برنامه درسی علوم ومعارف قرآنی (برمبنای سند تحول بنیادین آموزش وپرورش) |
کد مقاله : 1196-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
احمد سیلاوی * عضو هیات علمی استادیار گروه آموزشی معارف اسلامی دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
عقل بزرگ ترین نعمت الهی به بشر است؛ زیرا آن چیزی که به انسان کرامت و شرافت می بخشد توانائی خاص عقلی اوست. هدف این پژوهش تبیین این توانمندی و دلالت تربیتی آن در برنامه کتب درسی علوم ومعارف قرآنی مقطع دوره دوم متوسطه بود. روش پژوهش از نوع تحلیلی وبا استفاده از ابزار کتابخانهای جهت پیوند میان «علوم قرآن » و «معارف قرآن » برای دریافت معارف بیبدیل آن مبتنی بر علوم قرآن است. در فصل هفتم سند تحول بنیادین آموزش وپرورش قسمت هدفهای عملیاتی و راهکارها در راهکار دوم به صراحت آمده است که: تعمیق تقوای الهی و مهارت خویشتنداری، انتخابگری درست و تعالی بخش مستمر دانش آموزان باید ملاک کار قرار گیرد. یکی از این مهارتهای خویشتنداری، پرورش توانمندی عقل با نگاه به ساحت تربیتی آن است. در یک ساختار کلی عقل دارای دو مقوله عمده می باشد، یکی جنبه شناختی ودیگری مدیریت خویشتن. در غیراز جنبه شناختی عقل(عقل اخلاقی)، دو کارکرد مهم آن، اجتناب وانتخاب می باشد. این دو مقوله(شناختی ومدیریت خویشتن) با هم در ارتباطند اما در اینجا این دو کارکرد، یعنی اجتناب(پرهیز) وانتخاب(اشتیاق) مدقّقانه به عنوان دو کارکرد مستقل عقل مستفاد در امور تربیتی در نظر گرفته شد. |
کلیدواژه ها |
تبیین، عقل، دلالت تربیتی، برنامه درسی، معارف |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |