تحلیل محتوای کتاب دین و زندگی دهم تجربی(بر اساس مولفه های تربیت اخلاقی) |
کد مقاله : 1198-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
سیده شقایق نجاتی *1، سکینه گلشن2، فرزانه رفیعی اصل2 1.... 2دانشگاه فرهنگیان خدیجه کبری )س( دزفول |
چکیده مقاله |
امروزه خود سازی ،دگر سازی و جامعه سازی باید از جمله مهم ترین راهبرد های اموزش و پرورش نظام اسالمی باشد لذا در سند تحول بنیادین یکی از مهم ترین ساحت های شش گانه ساحت اخلاقی است . به همین دلیل می توان گفت مهم ترین گام ها در تربیت اخلاقی عبارت اند از: ایجاد وطن دوستی، هدف شناسی ، دوری از تکبر و...که در محیط های اموزشی و محتوای کتاب های درسی باید به انها پرداخته شود . هدف پژوهش ،تحلیل محتوای کتاب دین وزندگی دهم تجربی )براساس مولفه های تربیت اخلاقی می باشد ؛روش پژوهش کیفی میباشد. جامعه آماری این پژوهش : کتاب درسی دین وزندگی دهم تجربی ،ونمونه آماری 20 درصد محتوا ی کتاب، صددرصد پرسش ها،آیات وتصاویر می باشد .ابزار پژوهش را چک لیست مولفه های تربیت اخلاقی تدوین شده توسط محققان تشکیل می دهد که دارای 13مولفه مذکور درباال می باشدکه طبق آن، اطلاعات جمع آوری شده درجداول جداگانه انجام شده است. تحلیل نهایی این تحقیق که بیانگر میزان واهمیت مولفه های تربیت اخالقی درمحتوای کتاب است، ازطریق آمار توصیفی صورت گرفته است . یافته ها نشان می دهد : با تحلیل 20%کتاب؛100درصد آیات وپرسش ها وتصاویر دریک تحلیل کلی مشخص شدکه نویسنده به مولفه های تقوا،خودشناسی،هدف شناسی درمتن وبه مولفه های تقوا ونکوهش هوی وهوس و پرسش ها ومولفه پرهیزکاری وتقوا وهدف شناسی درتصاویر بیشترین توجه را انجام داده ؛که این مقوله ها بخشی از ابعاد تربیت اخلاقی را تشکیل می دهند ؛درحالی که به دیگر مولفه های اخلاقی کمترین توجه نشده است . |
کلیدواژه ها |
ساحت اخلاقی، تربیت اخلاقی،سند تحول بنیادین،تحلیل، جامعه سازی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |