کاربست نظریه انگیزشی در کسب معرفت دینی با تاکید بر ساحت اعتقادی -عبادی و اخلاقی سند تحول بنیادین |
کد مقاله : 1200-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
مریم مرندی حیدرلو *1، نرگس پورطالب2 1استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان تهران 2استادیار گروه روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان تهران |
چکیده مقاله |
انسان به اقتضای فطرت الهی خود و به دلیل آنکه موجودی است چند بعدی و به اعتبار کرامتی که دارای میل ها و جاذبه های معنوی است، از نعمت آموزش برخوردار شده است. از آنجاییکه یکی از دغدغه های انسان امروزی کسب آرامش روحی و روانی می باشد و در تعالیم انسان ساز اسلام این محقق نمی شود مگر با وصال به سرچشمة لایزال خداوندی و برقرار نمودن رابطه ای عمیق و پیوسته با او و این امر با نماز امکان پذیر است. در این پژوهش سعی شده است با روش تحلیلی - استنتاجی و با توجه به نظریه های انگیزشی انتظار-ارزش اکلز و ویگفیلد و پکران به ارائه راهکاراهایی برای دعوت جوانان و نوجوانان به دین و نماز کمک شود تا انتظارت و ادراک شایستگی دقیق و بالایی برای انجام تکالیف مذهبی که یکی از بدیهیات ساحت های ششگانه تربیت در سند تحول بنیادین هست ، به دست آورند. بنابراین با توجه به این دو مدل راهکارهایی برای والدین به عنوان الگوی تمامنمای فرزندان ارائه شد. با این راهکارها به نتیجه رسیدیم که باید به گونه ای عمل کنیم که آنها احساس آزادی کنند یعنی نباید هیچ گاه آنها را مجبور به دینداری کنیم بلکه باید بتوانیم آنها را به عقیده ای معتقد کنیم و زمانیکه انس دینی ایجاد شود ساحت معرفت دینی بوجود می آید ،در نتیجه می توان با استدلال و تجزبه و تحلیل مسائل دینی زمینه تفکر دینی فراهم می گردد. |
کلیدواژه ها |
تربیت اسلامی ، نماز، انس دینی ، ساحت اعتقادی و عبادی و اخلاقی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |