تحلیل محتوا و آموزه‌های تربیتی آیات قرآنی به کار رفته در کتاب «عربی» پایه نهم
کد مقاله : 1207-NCEA2-FULL
نویسندگان
ناهید نصیحت *، رضوان باغبانی
استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات عربی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی: 889-14665 تهران، ایران
چکیده مقاله
یکی از وظایف مهم نظام آموزشی، آموزش ارزش‌های اخلاقی و فراهم کردن سازوکارهای تربیت دینی است. کتاب‌های درسی، مهمترین بستر برای تحقق این امر محسوب می‌شوند. از جمله این کتاب‌ها، کتاب درسی «عربی» است. نویسندگان این کتاب‌ها می‌توانند به صورت هدفمند، با برنامه‌ریزی درست و اتکاء به متن قرآن و انتخاب آیات کلیدی مورد نیاز دوره نوجوانی به ایجاد ارزش‌های اخلاقی و تربیت نوجوان و ارتقاء فکری دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف کمک کنند. پژوهش حاضر، با روش تحلیل کیفی داده‌ها و با هدف گام نهادن در مسیر شکل‌گیری تربیت صحیح، میزان توجه به آموزه‌های تربیتی قرآن را در کتاب «عربی» پایه نهم بررسی می‌کند. نتیجة این بررسی نشان می‌دهد که مؤلفان کم و بیش، به محور تربیتی آیات توجه داشته‌اند. «ویژگی‌ها و صفات خدا، شکرگزاری، صبر، امیدبخشی، طلب و درخواست، پیامبران، انسان، شیطان، تشویق، انذار و نظام هستی» مؤلفه‌های مطرح شده در 38 آیه به کار رفته در کتاب مذکور و با بسامد متفاوت است که هر کدام دارای زیرشاخه‌های تربیتی مهمی است.
کلیدواژه ها
تحلیل محتوا، آموزه‌های تربیتی آیات قرآن، کتاب درسی عربی، پایه نهم
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر