بررسی برخی عوامل موثر بر تقویت روحیه پرسشگری دانشآموزان دختر شهرستان حمیدیه |
کد مقاله : 1213-NCEA2-FULL |
نویسندگان |
مریم رستمی *، مهسا رستمی، نرجس رستمی دبیر آموزش و پرورش |
چکیده مقاله |
روحیه پرسشگری در هر مرحله از رشد انسان در ارتباط با موضوعات و مسائل مختلفی تحقق می یابد. در دوره کودکی معمولا پدیده های طبیعی و در دوره نوجوانی غالباً مسائل انسانی مورد کنجکاوی و پرسش انسان می باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی برخی عوامل موثر بر تقویت روحیه پرسشگری دانشآموزان دختر شهرستان حمیدیه بوده است، که از این میان دو عامل سبک تدریس معلمان و عوامل خانوادگی مورد بررسی قرار گرفتهاند. این پژوهش به روش پیمایشی انجام گرفته و از پرسشنامه به عنوان ابزار گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش نیز کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهرستان حمیدیه بوده است که بر طبق آمار سال تحصیلی سال 1402- 1401 تعداد 850 نفر ( اعم از مدارس دولتی و غیر انتفاعی) میباشند. با توجه به فرمول کوکران حجم نمونه 265 نفر با استفاده از شیوه های نمونه گیری طبقه بندی انتخاب شده اند. نتایج پژوهش نشان داده است که بین سبک تدریس معلمان و عوامل خانوادگی با تقویا روحیه پرسشگری رابطه معنادار وجود داشته است. در نهایت، تغییرات در نوع و سبک آموزشها و ارزشیابی از دانش آموزان، توجه به علایق واستعدادها و نیازها و نگرشهای دانشآموزان، القای حس مؤثربودن و اعتمادبه نفس دردانش آموز و تشویق فرزندان خود توسط خانوادهها به پرسشگری و همراهی آنان در مسائل مهم و عملی از پیشنهادات پژوهش بوده است. |
کلیدواژه ها |
روحیه پرسشگری، سبک تدریس معلمان، خانواده، شهرستان حمیدیه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |